søndag 29. januar 2017

Dag 7: Fra Olsztyn til Częstochowa.

Eierne av Spichlerz, og deres venner, spurte oss kvelden før om når vi ønsket frokost. Vi begynte med å ønske oss klokka syv ettersom vi ville komme oss avgårde så fort som mulig. Da ristet de bare på hode, og heller ikke klokka åtte hørtes ut til å være i orden. Så vi ble enige om klokka ni. Da vi kom ned til spiserommet morgenen etter var det ingen å se. Hoveddøra var låst, men døra som førte ut til terrassen bak var åpen. Det tok ganske lang tid før et par trøtte ungdommer kom. De snakket ikke engelsk og det ble mye fram og tilbake. Men kaffe kom på bordet. Det var nesten så vi lurte på om stedet vanligvis serverer frokost, og det står heller ikke noe om frokost på Booking.com sin side.

Som jeg skrev i forrige innlegg hadde Grzegorz, eieren av vertshuset, kvelden før invitert oss på biltur til sin private eiendom. Vi vil ikke være til bry og hadde takket høflig nei, med unnskylding om at ville komme oss så tidlig som mulig videre. Men det kunne vi nok bare ha spart oss. For mens vi drakk kaffe kom Grzegorz inn døra og slo seg ned sammen med oss. Han sørget også for at vi fikk frokost på bordet. Den hyggelige praten fra kvelden før fortsette. Grzegorz foretrakk å bruke muntlig Google oversetter, der han snakket polsk som ble oversatt til engelsk, og omvendt, og det kan skape mange morsomme øyeblikk. Vi hadde ikke noe valg når det kom til den korte biltur, som han sa. Så biltur ble det, og turen gikk først innom fabrikkområdet der Grzegorz tidligere hadde laget fyrverkeriene som han reiste verden rundt med. Det var bra at vi satt i en Jeep for deretter gikk ferden humpende inn mellom hans private vinstokker.

Selvfølgelig hadde familien utsikt mot slottsruinene på Zamek w Olsztunie fra sin eiendom.

Fra vinåkrene dro vi til huset, en fantastisk eiendom. Det blir for privat å legge ut bilder av dette her. Den store hagen hadde også en dam med både vannliljer og karper.

Oppholdet i Olsztyn ble et minne vi vil ha med oss lenge, men nå var det på tide å starte på vår siste etappe. Vi kom ganske fort til et minnesmerke der det i 1940-45 hadde foregått henrettelser. 18 massegraver har blitt funnet her, dersom vi forsto plakaten riktig.

Vi går gjennom bøkeskog. Etter omtrent seks kilometer, på toppen av en bakke, går vi forbi kalksteinshulen Zielona Gora.

Vi nærmer oss målet for vår vandring i Polen og befinner oss nå like utenfor Częstochowa. Når vi kommer til industriområdet i utkanten av byen går vi nordover til vi har gått mellom tretten og fjorten kilometer denne dagen. Da tar vi til venstre i veien som har navnet Mirowska og følger den videre. Vi krysser elva Warta to ganger. To til tre kilometer senere er vi inne i tettbebyggelsen.

Częstochowa er kjent for at klosteret Jasna Gòra ligger der, stedet hvor det verdenskjente Maria-ikonet Den sorte Madonna er oppbevart. Millioner av pilegrimer fra hele verden kommer hit hvert år. Byen regnes av mange for å være Polens åndelige hovedstad. Ifølge arkeologiske funn ble den første bosetningen i Częstochowa etablert her i senere steinalder og bronsealder. Første gang det er nevnt i historiske dokumenter er fra 1220. Częstochowa var da en liten landsby på handelsruta mellom Krakow og de vestlige bydelene i Polen. På slutten av 13-tallet ble byen sete for en romersk-katolsk sognekirke.

Nå er vi på vei inn i Częstochowa. Rett etter en rundkjøring, der gata Mirowska slutter, kommer vi til Plac Ignacego Daszynskiego. Vi er nå i gammelbyen og plassen er oppkalt etter den polske statsministeren Ignacy Daszyńskiego. Her står en statue av pave Johannes Paul II, i tillegg til et stort kors. Herfra er det en ca 1,5 kilometer lang, og 44 meter bred, allè som bærer Jomfru Marias navn, Aleja Najświętszej Maryi Panny. Den ble bygget på 1800-tallet og går rett opp til Jasna Gòra. Pilegrimer som kommer til byen, og som er på vei opp til klosteret, går denne veien.

Pave Johannes Paul II.

Også vi følger Aleja Najświętszej Maryi Panny opp mot Jasna Gora.

I enden av Aleja Najświętszej Maryi Panny sees Jasna Gòra.

Aleja Najświętszej Maryi Panny.

En fontene som står på Aleja Najświętszej Maryi Panny.

Litt lengre opp i gaten står en statue av Jerzy Popieluszko. Han var født i 1947 og var en polsk katolsk prest som var aktiv i Solidaritets-bevegelsen. Popieluszko ble myrdet av det kommunistiske hemmelige politiet i 1984. Den omtrent tre meter høye statuen er mektig å se på, der presten står med hendene bundet med tau på ryggen. I 2010 ble Popieluszko saliggjort av den katolske kirke som martyr. Jeg kan også nevne at i Norge har polske katolikker reist en byste av Popieluszko på Mariaholm kurs- og konferansesenter ved Øyeren.

Så er vi ved Jasna Gòra, målet for vår vandring i Polen. Vi hadde forstått at Den sorte Madonna bare ble avduket en eller to ganger hver dag, og at kl. 14 var et av tidspunktene. Da vi kom inn i katedralen, mellom kl. tre og halv fire, var det messe der, og Den sorte Madonna var avduket, både da og resten av tiden vi var i katedralen. Før vi forlot området for å finne hotellet vårt sørget vi for å få et siste stempelet i pilegrimspassene våre. Det fikk vi i et rom rett ved siden av Den sorte Madonna. Neste innlegg i bloggen blir i helhet viet Jasna Gòra.

Jasna Gòra.

Taket i basilikaen i Jasna Gòra.

Den sorte Madonna.

Så kunne vi se tilbake på syv dager på vandring, fra Krakow og hit til Częstochowa. Hvordan hadde det egentlig vært? Kunne det sammenlignes med andre vandrerturer vi har hatt? Så absolutt! Men alle turene vi har gått, både denne, Camino Francès nord i Spania, kystruten på Camino Portugues og Spania, i tillegg til turen vi gikk i de franske alpene, er forskjellige. Ettersom vi denne gangen ikke gikk selve pilegrimsveien var det kanskje ikke rart at vi vi ikke møtte andre såkalte pilegrimer. Men vi møtte heller ingen andre langveisgående personer. Da vi kom til Jasna Gòra og gikk innom herberget der satt det noen få mennesker der som vi antar var pilegrimer.

Men en ting er iallefall sikkert, å vandre i Polen er å anbefale. Det er både fine og mange veier å velge, og de er veldig godt merket. Det er flotte hoteller, kjempegod mat og ikke minst, vi møtte mange hyggelige folk. Til slutt kan jeg vel fortelle at vi tok buss tilbake til Krakow.

Apartamenty Mare e Monti, hvor vi bodde i Częstochowa.

Oppsummering av dagens rute (bilde under):
Fra Olsztyn gikk vi nordover, før vi svingte nordvest. Da vi kom til industriområdet i Częstochowa gikk vi rett nord i gata Mirowska. Da vi hadde passert elva Warta for andre gang og kom til der Mirowska sluttet gikk strekningen rett vestover opp til Jasna Gòra.