torsdag 25. januar 2024

Gatelangs i Madrid i Spania.

For første gang skulle vi reise på en organisert tur med reiseselskap, bortsett fra tidligere såkalte "sydenturer" som vi også har vært på, selvfølgelig. Det har egentlig ikke vært i våre tanker en gang om å dra på en slik tur, ettersom undertegnedes store interesse er å være selvpålagt reiseleder. Vi prøver å få til et par søster/svoger-turer i året, og mens vi var samlet kvelden før vi skulle dra på en slik tur til Oslo dukket en reklame for en reise opp på Facebook. Reisen gikk til Madrid og Cuenca i Spania.  Impulsive som vi er hadde vi bestilt reisen før vi fikk tenkt oss mer om. Heldigvis, ettersom dette ble en tur som virkelig ga mersmak. Og fem uker etter at vi var hjemme igjen var neste tur allerede bestilt. Jeg bruker svært sjelden å reklamere direkte her inne. Det har hendt at jeg har skrevet litt om hoteller vi har likt spesielt godt, men det er sjelden. Denne gangen synes jeg at jeg må nevne at vi reiste med Vitus Reiser, Reiser for voksne. Jeg vil med en gang si at dette overhode ikke er en betalt reklame for reiseselskapet.

Reisen startet i Oslo, så for vårt reisefølge som bor i Trøndelag og Møre og Romsdal ble det en overnatting på Gardermoen før tidlig avreise dagen etter. På flyplassen i Madrid ble vi møtt av Angel, den utmerkede norsktalende guiden vi hadde på reisen. Reisefølget ble effektivt samlet. Må si vi var spente på hvem vi skulle tilbringe de neste åtte dagene sammen med. Det viste seg å være en trivelig gjeng, vi var til sammen 30 stykker. De fleste var vel i 70-årene, det er også den eldste av oss, mens tre av oss er i 60-åra og den yngste 55 år.

Dagen før vi ankom Madrid hadde spanjolene feiret Christofer Columbus. Det var fridag og folk tok gjerne en langhelg. Mange hadde forlatt byen, derfor var det mindre trafikk i gatene, fortalte guiden. De 14 km fra flyplassen og inn til sentrum av byen gikk greit unna. Reiseselskapet hadde, etter det vi forsto, nylig skiftet hotell til et som ligger veldig sentralt i byen, i området Tribunal. Det samme heter også nærmeste T-banestasjon til hotellet.

Etter å ha installert oss på hotellet hadde vi flere timer til egen disposisjon. Vi i søster/svoger-gruppa bestemte oss for å gå en tur i nærområdet. Rett ovenfor hotellet lå Mercado Barceló og det er alltid hyggelig å gå rundt på slike markeder.

Etter å ha fått oss noe å tygge på, og litt drikke, oppe på taket av Mercado Barceló gikk vi en tur i retning Puerto del Sol. Vi kom ganske snart til Museo de Historia de Madrid som inneholder Madrids historie med dokumenter, kunst og modeller. Bygget i barokkstil er fra begynnelsen av 1700-tallet, og museet er plassert i den delen som ble reddet fra rivningen av det som var San Fernando Hospice. Den opprinnelige funksjonen var å gi fattige mennesker et sted å bo. Det ble innviet som det kommunale museum i byen i 1929, men fikk først sitt navn i 2007.

Vi stakk bare så vidt innom museet før vi gikk videre.

Tilbake til hotellet tok vi en liten hvil før reiseselskapet bød på det de kalte Panorama-runde med bussen. Det er selvfølgelig helt frivillig å være med på det oppsatte programmet under reisa. Etter bussturen ville det bli fellesmiddag for reisefølget. Nå kan jeg melde at med i denne reisepakken var frokost, de fleste luncher og middager inkludert. En halv flaske vin pr. person til alle måltider, bortsett fra frokosten selvfølgelig.

Bussen tok oss forbi en av inngangene til Parque de El Retiro som er en av de største parkene i Madrid. Vi besøkte parken et par dager senere og skriver om det lengre nede her.

Vi kjørte Paseo de la Castellana som er en stor gjennomfartsvei i Madrid.

Santiago Bernabéu Stadion er hjemmebanen for fotballklubben Real Madrid. Den har en kapasitet på over 81 000 tilskuere og er den nest største i Spania, bare slått av Camp Nou i Barcelona. Santiago Bernabéu Stadion, som sto ferdig i 1947, er også en av de største i Europa.

Vi passerer Plaza de Cibeles med Palacio de Comunicaciones, kjent som Cibeles Palace. Midt på plassen står Fuente de Cibeles som er en av Madrids viktigste symboler. Fontenen ble designet av arkitekten Ventura Rodriquez for kong Carlos III. Fra fontenen sto ferdig i 1782 til den ble flyttet hit i 1895 fungerte den som vannforsyning til innbyggerne. Fontenen forestiller den greske fruktbarhetsgudinnen Bybele som blir fraktet på en vogn av to løver. Tidligere var bygget du ser bak fortenen postkontor, telegraf- og telefonhovedkvarter. Nå er det rådhus og det offentlige kultursenteret i byen. Plaza de Cibeles er et av de mest livlige og vakreste torgene i Madrid. Det er også her Real Madrids fotballfans feirer når det skal gjøres. Jeg kan også nevne at det er dette knutepunktet ved Plaza de Cibeles at gata Paseo del Prado begynner, boulevarden som går forbi den vestlige siden av Museo del Prado.

Noe av det siste den guidede bussturen kjørte forbi var Teatro Bellas Artes. Deretter var reisefølget samlet til den første fellesmiddagen.

Etter en god frokost neste dag samlet gruppen seg i resepsjonen for å være med på en byvandring. Hun som skulle guide oss på denne turen, sammen med vår reiseleder, var svenske Nathalia.

Første stopp var på Plaza de España. Det ruvende bygget på plassen er Hotel Riu Plaza España. Hotellkjeden kjøpte bygningen i 2017 og det ble åpnet som hotell to år senere. Det var i 1953 at bygget sto ferdig og var et symbol på velstand i løpet av tiårene med Francisco Franco.

På Plaza de España finner vi også Monumento a Cervantes. Statuen ble bestilt av Alfonso XIII i 1915 i anledningen den tredje hundreårsdagen for utgivelsen av Cervantes andre boken om Don Quijote. På 1920-tallet ble hoveddelen av monumentet reist, men arbeidet ble ikke fullført før på 1960-tallet. Figurene i Don Quijote og hans godsmann Sancho Panza er plassert rundt skulpturen. Sittende på statuen er Cervantes som holder boka om Don Quijote.

I direkte forbindelse med Plaza de Españas sørlige del ligger Jardines de Sabatini. Det er her Palacio Real, kongepalasset, ligger. Det første vi ser i Jardines de Sabatini er Fuente Del Cielo. Dette er den nyeste fontenen i Madrid og forestiller Himmel over Madrid, med skyer.

Palacio Real, som med sine 200 rom er et av Europas største slott, er den offisielle rammen for det spanske hoffet. Men siden 1875 har kongefamilien bor i Zarzuela-palasset. Palacio Real ligger på samme sted som middelalderborgen Real Alcázar de Madrid lå. En brann ødela borgen i 1734. Da bestemte kong Filip V at det skulle reises et nytt palass på samme sted. Først fire konger senere, i 1751, sto slottet ferdig. Da var det Karl III som var konge, og i 1764 flyttet han sitt hoff fra Toledo og hit.

Snur jeg meg etter å ha tatt bilde av palasset over her ser jeg rett på Catedral de la Almudena. Den første steinen av katedralen ble lagt i 1883, men ble først ferdigstilt i 1993. Det hadde vært mye fram og tilbake, ettersom det var strid om hvem som skulle finansiere det. Dette er altså en katedral av ny tid. Den ble innviet av pave Johannes Paul II da han var på sin fjerde reise til Spania.

På denne guidede turen rundt i Madrids gater var det ikke lagt inn tid til å besøke palasset og/eller katedralen. Køene var lange og det ville ha tatt mye tid. Vi kunne selvfølgelig brukt tiden vi hadde på egen hånd i byen til dette, men vi foretrakk heller å få med oss andre ting.

Catedral de la Amudena.

Rett ved siden av Palacio Real ligger Plaza de Oriente som ble designet i 1844. Her er forskjellige hager og en rekke skulpturer som viser 20 spanske konger. Disse er laget av kalkstein og skulle opprinnelig plasseres ved det kongelige palass, men endte til slutt opp her.

Midt på Plaza de Oriente står rytterstatuen av Felipe IV. Han hadde selv bestilt statuen, han ville skape noe som ikke fantes før. Det ble gjort ved at dette er den første statuen i verden der hesten balanserer på sine to bakbein. Det ble mange beregninger av tykkelse av bronsen som ble brukt på forskjellige steder av statuen for å få til riktig balanse. I bakgrunnen på bilde under sees litt av Palacio Real.

Før turen gikk videre fikk vi anledning til å ta noe å drikke, eller spise også for den del. Men klokka var ikke mer enn tolv, så et glass vin holdt for oss. Det var lett å følge Nathalia under hennes guiding ved at vi kunne bruke ørepluggene som du ser på bilde under. Og når svenske Nathalie i tillegg var en utmerket guide så ble dette den beste guidinga på hele reisa. Da fikk vi opplysningene rett i øret, uten forstyrrelser av støy fra omgivelsene. Det viste seg også at Nathalia skulle bli med oss på resten av reisen ettersom hun skulle ta over reiselederjobben på denne turen. Angel skulle heretter jobbe med langtidsreiser på Solkysten.

På vår vandring videre langs Madrids gater passerte vi operaen som ligger på Plaza De Isabel II.

Vi beveger oss i retning Plaza Major.

Plaza Mayor ligger i hjertet av den eldste delen av Madrid. Her ble det mest populære markedet i byen holdt inntil slutten av det 16. århundre. Da kong Felipe II flyttet det spanske hoffet fra Toledo, som til da hadde vært hovedstad, til Madrid i 1561 begynte han å planlegge en ombygging av plassen. Men det var ikke før hans sønn Felipe III var blitt konge at den nye plazaen ble bygget. På plazaen har det vært både tyrefektninger, kongekroninger og henrettelser. Rundt Plaza Mayor er det 200 balkonger, og alle som bor her kan ta del i alt som skjer på plassen. Før jul er det et fantastisk julemarked her.

Bare noen få minutter til fra Plaza Mayor ligger Puerta del Sol, et av Madrids hovedknutepunkter. De første bygningene rundt Puerta del Sol ble påbegynt på 1500-tallet. Torget ble fullstendig forvandlet på 1800-tallet, og fikk sitt nåværende utseende etter at en rekke bygninger ble revet. Her har mange forskjellige historiske hendelser skjedd, som Esquilache-mytteriet i 1766, motstanden mot Napoleons tropper 2. mai 1808, og kroningen av Ferdinand VII i 1812.

På Puerta del Sol står en fire meter høy skulptur, Bjørnen og jordbærtreet. Den ble laget i 1967 av Antonio Navarro Santafé. Våpenskjoldet for Madrid har også bjørnen og jordbærtreet som symbol.

Rytterstatuen av Carlos III som var en populær konge som gjorde Madrid til en bedre by. Statuen kom hit etter at Puerta del Sol for siste gang, av mange renoveringer opp gjennom tidene, sto ferdig på 1990-tallet.

På Puerta del Sol finner vi Spanias "Kilometer 0" som er utgangspunktet for de radiale veiene, seks stykker tilsammen, som fører ut av Madrid til alle kanter av landet. Dette er også tilnærmet det geografiske midtpunkt i Spania.

Casa de Correos ble bygget i 1768. Etter borgerkrigen har dette vært postkontor, byens rådhus og hovedkvarteret til innenriksdepartementet. Siden 1985 har det vært eid av Madrid-regionen, hvor hovedkvarteret til presidentskapet ligger. Klokken i toppen av Casa de Correos er kjent i hele Spania for å være stedet der det berømte klokkespillet blir sendt ut til tv-skjermene hver nyttårsaften siden 1962. Tusenvis av mennesker samles her på Puerta del Sol på denne kvelden for å spise druer og feire det nye året. For de som ikke kjenner den spanske tradisjonen med druer så er den slik; Ved midnatt spiser spanjolene en drue i takt med hvert klokkeslag de siste 12 sekunder av året. Greier de det betyr det tolv måneder med lykke. I tiden før jul kan en se bokser med steinfrie druer strategisk plassert i butikkene. Det kan være vanskeligere enn du tror å spise en drue hvert sekund. Vi har selv opplevd dette i Arroyo de la Miel i Benalmadena.

Den ca 5 km lange guidede byturen rundt i Malagas gater ble avsluttet med en felles lunch. Den besto av typiske spanske tapasretter. Noen syntes sikkert at det er litt uvanlig å forsyne seg av felles tallerkener med vårt eget spisebestikk, men vi tar jo skikken der vi kommer. Noe vi, som har Spania som vårt andre hjemland, er godt vant med. Og en halv flaske vin til hver var også her med i det vi allerede hadde betalt.

Etter lunchen oppløste gruppen seg og alle gikk videre på egen hånd.

De to middagene vi ikke allerede hadde betalt ved bestilling av turen var denne kvelden og neste dag som var forbeholdt hver og en på egenhånd. Men mat er det overalt, og vi fem nøt et utmerket måltid sammen. Gode og mette gikk vi enda en runde i byen og havnet igjen i Cortes-området. Byen var, om mulig, enda vakrere på kveldstid.

Neste dag var helt til vår disposisjon. Vi ble enige om hva vi ønsket å se, og vi diskuterte litt fram og tilbake hvordan vi skulle komme oss til de forskjellige stedene. Heldigvis ble det til at vi skulle gå til fots, noe vi er flinke til. Det er jo på den måten vi får se og oppleve byens puls på sitt beste. Det er lite å se under jorda dersom en velger å ta T-banen. Området i sentrum som vi beveget oss innenfor under vårt opphold i Madrid var mindre enn vi hadde trodd.

På vei fra hotellet vårt, som tidligere nevnt ligger veldig så sentralt til i byen, til dagens første mål, Parque del Retiro, passerte vi Iglesia Parroquial de Santa Bárbara. Den kunne vi selvfølgelig ikke gå forbi. Det vi ikke viste da var at dette er gravstedet for bl.a. kong Ferdinand VI og hans kone Barbara. Det visste jeg ikke før jeg nå skriver dette. Men slik er det når du tilfeldig kommer over steder du ikke har satt deg inn i på forhånd. Kirken sto ferdig i 1759, ett år før kong Ferdinand VI døde.

Det er ikke mer enn ti minutter å gå fra Iglesia Parroquial de Santa Bárbara til Parque del Retiro.

Parque del Retiro er en av de største parkene i Madrid. Parken tilhørte det spanske monarkiet fram til 1868. Etter det har det vært en offentlig park. Den er på ca. 120 hektar og har mer enn 15 000 tusen trær. I 2021 ble Parque del Retiro, sammen med Paseo del Prado, lagt til på UNESCOs verdensarvliste.

Palacio de Velázquez ble bygget mellom 1881 og 1883 i anledning feiringa av National Mining Exhibition. Bygget tilhører for tiden Kulturdepartementet og brukes som en midlertidig utstillingshall for Museo Reina Sofia.

Palacio de Cristal, som ligger ved en kunstig liten innsjø, ble opprinnelig planlagt som et gigantisk drivhus for å huse tropiske planter i anledningen en utstilling av blomster fra de filippinske øyene som ble holdt her i 1887. Palacio de Cristal var inspirert av Crystal Palace i Hyde Park i London. I 1975 ble det utført en omfattende restaurering tilbake til opprinnelig utseende. For tiden er Palacio de Cristal brukt av Museo Reina Sofia som holder flere midlertidige utstillinger her. Under vårt besøk var det stengt, og det så tomt ut.

Den store dammen Estanque Grande de El Retiro ble bygget mellom 1634 og 1636 og er blitt hjertet i parken. På andre siden av dammen ser vi monumentet av Alfonso XII. Monumentet ble innviet av hans sønn, Alfonso XIII i 1922. Sistnevnte ble utropt til Spanias konge ved sin fødsel i 1886 ettersom hans far døde nesten seks måneder før tronarvingens fødsel. Det var hans mor som var regent til sønnen tok over på sin 16-årsdag.

Vi går Paseo de las Estatuas på vei ut av Parque del Retiro.

Bare noen få minutters gange fra Parque del Retiro ligger det verdenskjente kunstmuseet Museo del Prado. Museet huser en av de mest imponerende samlingene av malerier fra 1500- til 1800-tallet. Vi hadde allerede bestemt oss for å ikke gå inn. I likhet med da vi var ved slottet og katedralen, ville vi ikke bruke tid på å stå i kø for å komme inn. Noen i vårt reisefølge virket skuffet da de senere fortalte at de hadde besøkt museet med en lokal guide, men at de bare hadde rukket å se en bitte liten del av det store museet. Den vakre boulevarden som går forbi den vestlige siden av Museo del Prado er Paseo del Prado, som sammen med Parque del Retiro er på UNESCOs verdensarvliste.

På vår vandring rundt i Madrid går vi også forbi Congreso de los Diputados, som er underhuset i det spanske parlamentet.

Siste kvelden i Madrid ønsket vi å oppleve en ekte flamenco-forestilling. Vi søkte på nettet og fant Teatro Flamenco Madrid. Dette lå ganske nært hotellet vårt. Det var få billetter igjen, men vi var heldig å få en "pakke" som besto av bord helt ved scenen, inkludert vin. Det ble et fantastisk show.

Vi hadde to-tre spennende dager i Madrid. Før vi forlater byen neste dag vil jeg fortelle litt om byens historie. Den begynner i middelalderen da byen var en liten maurisk by med festning. Madrid ble en del av Castilla i 1083, og i 1202 fikk Madrid byprivilegier da Alfonso 6 erobret Castilla Madrid fra maurerne. På 1500-tallet la kong Karl V sin residens til Madrid og dermed begynte den store forandringen. I 1561 gjorde kong Filip II Madrid til Spanias hovedstad. Til da hadde Toledo vært landets hovedstaden. Madrid ligger på 667 moh som gjør at temperaturen på vinteren ikke er så høy som vi kanskje forbinder Spania med. Under vårt opphold i oktober opplevde vi ca 20 grader, som er en god del høyere enn det vanligvis bruker å være på denne tiden. Gjennomsnittstemperaturen i januar kan være helt nede i 6 grader.

Neste dag gikk ferden videre til Cuenca hvor vi skulle være i fire netter. Underveis skulle vi besøkte Toledo