mandag 6. juli 2015

Planlegging til fottur i Provence og reisen til Nice.

I 2006 fant jeg en artikkel i et ukeblad om en fottur i Provence, fra alpene og ned til Middelhavet. Utklippet ble lagt bort, sammen med andre turforslag som jeg har i mine gjemmer. Der ble det liggende til vi bestemte oss for å ta turen i juni 2015.

Dette var det som fristet oss!

Dette var en tur som går fra et område som kalles Alpes Maritimes og ned til Azurkysten.

Etter å ha gått tvers over det nordlige Spania i to omganger som pilegrimer
(30 + 50 mil) mente vi denne turen ville bli som en "søndagstur". Ca. 7 mil på fem dager var jo ingenting! Vi trodde det ville bli korte dager. Så feil kan en ta!! En kan vel kanskje si vi var litt dårlig forberedt på hva som ventet oss! Vi visste jo at vi kom til å starte i alpene og tenkte det ville bli litt opp og ned til å begynne med. Men så ville vi nok følge daler nedover, og det ville sikkert bli lettere for hver dag. Men fjellene ligger jo nesten helt ned til Middelhavet.

Etter å ha kjøpt et kart da vi kom til Tende var det bare å bestemme seg for hvilke ruter vi ønsket å velge. Og vi valgte nok ikke alltid de letteste! Det ble slitsomt, til tider veldig slitsomt! Men når dette skal sies er jeg veldig glad for at vi var så uforberedt som vi var. Ettersom jeg alltid har hatt endel problemer med å gå bratte motbakker så hadde denne turen vært utelukket dersom vi hadde visst hvor tunge dager vi ville få. Da ville vi ha gått glipp av av en fantastisk fottur. Og i tillegg fikk jeg jo også bevise overfor meg selv at jeg er mye tøffere enn jeg trodde :) Følg turen vår her

Ettersom vi regnet med at stedene vi skulle gå innom var små plasser med få overnattingsmuligheter bestilte vi rom på forhånd. 10. juni var avreise til Nice og også her hadde vi sørget for å bestille overnatting før vi dro hjemmefra, på
Best Western Hotel de Madrid.

Flyplassen i Nice ligger bare 7-8 km fra sentrum. Vi tok bussen som går til jernbanestasjonen (nr. 99) og for det betalte vi 6 euro. Vil du gjøre det veldig billig kan du ta lokalbussen som bare koster 1 euro.

Best Western Hotel de Madrid ligger like ved jernbanestasjonen og vi valgte dette hotellet fordi vi neste morgen skulle tidlig avgårde med tog. Rommet kostet 92 euro med byskatt. Vi hadde også på forhånd bestilt togbilletter over nettet på
http://www.voyages-sncf.com/ Merk at du alikevel må innom billettluka på stasjonen for å få en gyldig billett for selve turen som må stemples før du forlater bygget og går på toget! Stempler du ikke risikerer du en kraftig bot dersom det blir kontroll.

Dersom du vil se større bilder så klikk på dem!

Rommet var lite, men vi skulle bare bruke det for å sove en natt her så for oss var det helt greit.

Badet var også lite, kanskje det minste vi har sett.

Ettersom vi har vært i Nice før så legger jeg ikke ut så mange bilder herfra. Vil du derimot se mere fra denne byen, som iallefall vi trives veldig godt i, kan du se herfra og trykke Nyere innlegg for å følge oss på hele besøket i 2012.

Hotellet vårt lå omlag 15 minutters gange fra strandpromenaden og gamlebyen. I handlegaten Jean Médecin, som er 60 meter fra hotellet, ligger den vakre katedralen Notre-Dame. Ettersom vi ikke var innom denne sist vi var i Nice tok vi turen nå. Katedralen er i gotisk stil, ble oppført i perioden 1864 til 1868 og er den største kirken i Nice. Det mest fremtredende med utseenet av katedralen er de to 31 meter høye firkantede tårnene.

Siden vi var i Nice i august 2012 har byen fått en helt ny park. Den går som en lang tarm fra strandpromenaden, over Place Masséna og skrått oppover langs gamlebyen. Når du passerer Place Masséna på vei mot sjøen ser du en stor plass som er dekket av vann. Ikke mere enn at du kan gå der med sko, og plassen blir et eneste stort vannspeil. Innimellom kommer det vanndamp og vannsprut opp fra grunnen. Denne parken må være fantastisk å ha for befolkninga i Nice.

Parken har også digre lekeapparater i tre.

Selv om du finner flere bilder fra gamlebyen på innleggene jeg har fra 2012 må jeg ta med et par denne gangen også.

Slik kan også en grisesylte lages!