lørdag 29. juni 2024

Rapallo, Portofino og Santa Margherita Ligure i Italia.

Vi var kommet til siste dag på vår reise for denne gang. Denne dagen hadde vi gledet oss stort til. Første del av bussturen fra Alassio gikk samme vei som vi hadde kjørt da vi besøkte Genova. Det blir mye busskjøring på de samme veiene på denne vårreisen til Italia, men bussene er behagelige og vi har stopp underveis. Det er alltid noe fint å se på.

Vi kjørte langs kysten, langs Riviera delle Palme, Palmerivieraen, til Genova og videre langs Riviera di Levante til vi kommer til Rapallo, som ligger 25 km sørøst for Genova.

Kjøreruta fra Alassio til Rapallo. Se bort fra den rette streken i havet.

Fra bussen gikk vi sammen med reiseleder mot havna. I følge reiseselskapet vårt er Rapallo en av de eldste byene på denne strekningen. Vår reiseleder, Alice, fortalte om Rapallotraktaten som Tyskland og Sovjetunionen underskrev her under første verdenskrig.

Denne dagen skulle vi ut på en liten båttur. Mens vi ventet på skyssen hadde vi tid til å se oss litt om nede ved sjøen.

Vårt utmerkede reiseselskap sto for båtbilettene som inngikk i vår reise.

Inne i bukta i Rapallo ligger en festning fra 1600-tallet.

Vi ser tilbake på Rapallo.

Vi nærmer oss Santa Margherita Ligure som er første stopp. Vi skal ikke av her, men blir med videre til Portofino.

Etter en halvtimes tid fra vi startet i Rapallo er vi framme i Portofino.

Portofino har en naturlig havn med restauranter og butikker rundt bukta.

Portofino er en av de mest populære stedene å besøke på Den italienske riviera. Her var det fiskeri som rådde før turistene begynte å komme først på 1800-tallet. I dag er det feriested for de med penger nok. De første turistene som kom var britiske, deretter andre nordeuropeiske aristokrater. Og internasjonale kjendiser, selvfølgelig. Richard Burton og Elizabeth Taylor var blant dem som ferierte her år etter år. Den lille landsbyen ligger ytterst på et nes ved det liguriske hav, sørøst for Genova. I dag er det noe over 500 innbyggere her.

Mange tror Portofino er stedet der tv-serien Hotel Portofino er spilt inn. Iallefall var det mange i vårt reisefølge som trodde det og hadde gledet seg til å se stedet på grunn av dette. Skuffelsen var kanskje stor da de ble fortalt at det bare er en eneste scene som kommer herfra. Serien er nemlig spilt inn i Kroatia.

Oratorio N.S.Assunta er en kirke fra 14. århundre. I løpet av det 15. århundre gjennomgikk den mange forandringer.

Inne i kirken henger et store kors på hver side av skipet, et svart og ett hvitt . De veier henholdsvis 115 og 105 kg.

Chiesta San Martino antas å være den eldste kirken i Portofino, den kan muligens dateres tilbake til det 12. århundre. Det ble gjort flere forandringer på kirken i løpet av det 19. århundre. Kirken har noen massive dører. Nedenfor ser du bilder av dem. Dørene er så store at jeg var nødt til å ta to bilder av hver dør.

Vi vandrer videre i Portofino.

Det nærmer seg avreise fra Portofino. Reiseselskapet hadde planlagt at her skulle vi ikke lunche ettersom det er så dyrt her.

Båten tok oss tilbake til Santa Margherita, og denne gangen skulle vi gå i land. Som i Portofino hadde vi egentid under besøket her.

Santa Margherita Ligure har en havn som brukes både til turisme og fiskeri. Like ved sjøen står det to statuer. Den ene er Monumento a Cristoforo Colombo (1451-1506) fra 1892. Det heter at den italienske handelsmannen og oppdagelsesreisende Kristoffer Columbus, født i Genova, peker på veien mot India.

Den andre statuen som står ved sjøen er Monumento a Vittorio Emanuele II.

Reiseselskapet hadde planlagt tid slik at vi kunne spise lunch her. Det var ikke enkelt å finne bord ute, og til slutt endte vi opp inne på et koselig sted.

Den viktigste kirken i Santa Margherita Ligure er Chiesa di Santa Margherita som har sin opprinnelse fra det 13. århundre, men ble ombygd i det 17. århundre.

Vi hadde kommet til Santa Margherita Ligure med båt. Bussen som hadde satt oss av i Rapallo kom hit for å hente oss da den siste dagen i ferien vår gikk mot slutten, så vi slapp båt tilbake til Rapallo. Bussen kjører gjennom Rapallo og vi passerer Ponte di Annibale, Hannibal-broen, den gamle broen som hærføreren Hannibal skulle ha marsjert over under den andre puniske krig mot romerne. Vi får bare så vidt øye på broa i det vi kjører under den.

Tilbake i Alassio samlet reisefølget seg for den siste middagen sammen på hotellet.

En trivelig uke går fort. Neste morgen skulle bussen ta oss til Nice og flyplassen der. Under bussturen passerte vi byen Imperia.

Da vi var på dagstur til Nice sa vår egen guide, Alice, at vi måtte huske passet. Vaktene inn til Frankrike er veldig strenge på denne grensestasjonen. Den gangen ble det ingen kontroll, men nå ble alle sjekket.

Rett etter at vi hadde kommet inn i Frankrike passerte vi Menton. Der har vi overnattet en gang etter å ha gått siste etappe på en vandretur i de franske alper. Menton er en fantastisk flott by, særlig kjent for sine sitronfestivaler. Den kalles også gjerne sitronbyen.