lørdag 29. juni 2024

Alassio i Italia

Søster/svogerturen høsten 2023 ble en ny opplevelse for oss. Vi valgte, helt tilfeldig, å reise på en arrangert tur med et reiseselskap som reklamerer med Reiser for voksne. Turen gikk da til Madrid og Cuenca, med utflukter derfra. Det ble en så hyggelig opplevelse at bare noen få uker etter hjemkomst hadde vi også bestilt vårtur. Valget denne gangen ble til Alassio i Italia, med dagsturer derfra.

Flyturen gikk fra Oslo til Nice i Frankrike. Derfra gikk turen med buss langs Mar Ligure, det liguriske hav. Vi skal den nærmeste uken oppholde oss i kystregionen Liguria, som strekker seg fra kysten nord for Cinque Terre til Den franske rivieraen i vest. Etter å ha passert byen Menton og forlatt Frankrike like etter, kjører vi inn i Italia og deretter langs Riviera dei Fiori, Blomsterkysten. Rett før vi, etter litt over halvannen time i bussen, kommer til Alassio kjører vi inn i Riviera delle Palme, Palmekysten. Vi skal bo på et familiedrevet hotell i denne populære feriebyen, i en uke.

De to neste bildene er fra hotellrommet vårt. På det nederste ser du kanskje at vi ikke bor langt fra sjøen.

Rett over Hotel dei Fiori ligger en liten park som har et minnested over hunder og katter innbyggere har hatt. Her kan en henge bilde av dyrene sine på en mur som er inspirert av en annen mur i byen. Denne kan du lese om, og se bilder fra, lengre nede i innlegget.

Alassio var tidligere en liten fiskerlandsby, men som på 1900-tallet kom til å bli en av de mest ettertraktede og elegante feriebyene i regionen Liguria. Her møttes Europas jetsettere, forfattere, kunstnere og skuespillere. I dag er den tiden forbi, og er nå en fredelig perle. Denne informasjonen har vi fra reiseselskapet, Vitus reiser.

Hotellet vårt, Hotel dei Fiori, ligger bare hundre meter fra den fire kilometer lange sandstranda. Her er det langgrunt, det er vistnok bare en meters dybde hele tretti meter utover.

Molo di Alassio, også kjent som Pontile Mario Bestoso. Dette bilde har jeg lånt av Vitus Reiser.

Vi rusler også en tur inn i gamlebyen i Alassio der gatene er smale og husene i flotte farger. Denne smale gaten har vært vært hovedgaten i byen siden middelalderen.

Sentralt i byen, og en historisk attraksjon, er en hundre meter lang mur, Muretto di Alassio. Den er full av bilder, i tillegg til signaturer av forskjellige kjendiser som har besøkt byen. Ernest Hemingway satt, i 1950, på Caffè Roma, rett over gata for den grå muren. Han ønsket å skape noe av kjærlighet til Alassio, og slik ble utsmykningen av muren til. En egen komite bestemmer flisene på muren som er blitt en byens severdigheter.

Opphavsmannen av Muretto di Alassio, Ernest Hemingway, er selvfølgelig også på muren.

Det vi tror er årsaken til at Thor Heyerdahl også har fått en plass på Muretto di Alassio kommer vi tilbake til senere.

To fisker som kysser hverandre så vi flere steder i byen. Dette skal være et tegn på at Alassio er kjent som de forelskedes by.

Adelasia, som har gitt navnet til Alassio.

Pilegrimer har også fått sin plass på Muretto di Alassio.

I enden av den populære muren, på oversiden av gata, ligger byens rådhus.

Kvelden i Alassio er minst like vakker som dagen.

Molo di Alassio er et landemerket som strekker seg ut i havet. Fra moloen får du en nydelig utsikt inn mot byen, det kan du se på et bilde lengre opp her. Da vi var her var det stille og rolig, men om sommeren blir brygga gjerne scene for både konserter, teaterforestillinger og kulturelle arrangementer.

Gubben og jeg kjenner godt i begrepet aperitivo etter å ha tilbragt en god del tid på vandring i Italia. På sein ettermiddag og tidlig kveld, gjerne på vei hjem fra jobb eller før de drar ut på byen, får en gjerne noe gratis å spise ved kjøp av noe å drikke. Mengden kan variere, fra noe helt enkelt til en hel liten buffet.

Første hele dag i Alassio var felles byvandring sammen med vår reiseleder Alice for de som ønsket det. Vi gikk fort de få meterne ned til stranda der hotellet vårt har et søsterhotell. Dette hotellet har en flott separat terrasse på andre siden av strandpromenaden, med nydelig utsikt utover havet. Også de som bor på vårt hotell kan benytte seg av denne, noe vi gjorde flere ganger. Stranda i Alassio er lang, den er smal, og det er ikke plass for mange solsenger. Solsengene ved søsterhotellet kan gjester på vårt hotell benytte, men de få sengene må bestilles før bruk. Det finnes ingen områder der private utleiere har solsenger,  men det er lov å bruke stranda i Alassio på egen hånd.

Utsikt fra terrassen til søsterhotellet.

Like ved hotellet vårt ligger Chiesa di Santa Maria Immacolata. Kirken og et tilstøtende kloster, ble reist fra 1592 til 1597 på et allerede eksisterende kapell. Hele befolkningen deltok i bygginga. Etter Napoleons regjeringstid ble klosteret gjenåpnet i 1817. Men etter å ha blitt stengt igjen i 1866 ble det forlatt og revet. Senere ble det nåværende klosteret bygget, i et mindre skala enn det gamle, på sjøsiden av kirken.

Utenfor kirken står en statue av den italienske ordengrunnleggeren Frans av Assisi (1182-1226). Han ble helgenkåret i 1228 og er en av den katolske kirkes mest berømte helgener. Han grunnla Fransiskanerordenen på 1200-tallet, og bidro gjennom sitt eget liv og sin orden til en dyptgripende fornyelse av idealene for et hellig liv innen vestlig kristendom. Dette ifølge Store norske leksikon.

Utenfor klosteret nedenfor Chiesa di Santa Maria Immacolata, med bare strandpromenaden mellom bygningen og havet, kan vi beundre nydelige blomster. Her er kjente og ukjente vekster, og det er munkene som steller dem.

Etter fellesturen gikk vi fem som reiser sammen langs strandpromenaden til vi kommer til enden av Alassio i øst, til La Cappelletta.

Det lille kapellet La Cappelletta står oppe på et berg hvor det tidligere sto et vakttårn. Gjennom årene har kapellets rolle endret seg mange ganger, men det er et monument til de som har mistet livet på sjøen.

Fra La Cappelletta er det utsikt mot Porto Marina og ut mot øya Isola Gallinara. Øya ligger 1,5 km fra fastlandet og er i dag i privat eie. Isola Gallinara kan dateres tilbake til fønikere, grekere og romere. Du må kjøpe en guidet tur for å få lov til å gå i land der.

Det er kort vei mellom de flotte stedene i Alassio.

Siden 1902 har konditoriet Balzola blitt drevet i tre generasjoner. Fortsatt brukes de orginale oppskriftene til Rinaldo Balzola som var sønn av grunnleggeren av virksomheten. Han ble forøvrig personlig konditor for H.M. Vittorio Emanuele III, kongen av Italia fra 1932 til 1938. Her lages fantastiske små kaker, og de måtte vi selvfølgelig prøve.

Bacio di Alassio er et produkt som har sin opprinnelse fra dette stedet, og familien Balzola sto for oppskriften i sin tid. Selvfølgelig måtte vi smake på den.

Chiesa Santa Maria degli Angeli ble påbegynt i 1600 århundret og fullført i det 1900-århundret.

Ikke langt unna Chiesa Santa Maria degli Angeli ligger enda en kirke, Chiesa di Sant`Ambrogio. Den ble bygget mellom 1455 og 1507.

Det sentrale hvelvet har freskomalerier med scener fra livet til skytshelgenen for byen, Sant`Ambrogio.

Hver kveld var det felles middag på hotellet. Ved hver frokost, som var rikholdig, lå et skjema på bordet, et for hvert rom, der du kunne krysse av for hva du ønsket å spise til middag. Det var tre valg for både for- og hovedrett. Før middagen kunne en forsyne seg fra en stor salatbuffet, med et rikholdig innhold. Likedan var det selvbetjening av dessert. Drikke måtte du betale selv, og dersom du kjøpte hele flasker, om det var alkoholdig eller vann, ble disse tatt vare på, med romnummeret, til videre bruk. Alt du kjøpte ble betalt ved avreise. Lunch inngikk ikke i reisen, bortsett fra da vi besøkte Monaco. Den var felles.

Under vårt opphold i Alassio var vi på flere utflukter, til Monaco, Bussana Vecchia, Nice, Genova, Rapallo, Portofino og Santa Margherita.