søndag 5. mai 2013

Planlegging av pilgrimsrute i Spania!

Hvor skulle vi starte vår pilegrimsvandring? Hva var realistisk i forhold til den tiden vi ville sette av til en slik opplevelse? Vi bestemte oss for Astorga, da ville det bli ca 30 mil å gå. Dvs like langt som vi hadde gått oss opp på forhånd.

Vi bestemte oss for at vi skulle fly tur/retur Madrid og tiden ble da bestemt utfra når vi fant de billigste flybillettene. Det endte med at vi skulle reise 18. mai med retur 5. juni. For oss var målet å gå hele veien til Santiago, ikke ta andre framkomstmidler underveis. Gikk det greit kunne vi kanskje unne oss noen hviledager også, eller noen dager etter vandringa være turister. Da helst i Madrid som vi ikke hadde besøkt tidligere.

Mange mener at å gå pilegrimstur er å ta alle ting som det kommer, dag for dag, uten å planlegge noe særlig. Men jeg er en person som reiser nesten alle våre turer tre ganger. Det er fra vi bestiller turen og til vi drar, det er selve reisa underveis, og når jeg jobber med bildene etter turen. Så en reiseguide måtte vi ha. Det finnes jo et hav av reisebøker, også om pilegrimsturer. Jeg lette litt på nettet og fant Pilegrimstur til Santiago de Compostela av Ulla Nordfors. Riktignok hadde denne svenske damen syklet turen, men boka fikk gode anmeldelser, så jeg bestemte meg for denne.



Noen fortalte meg om et par sider på nettet som handlet om ruta (avstander) og beskrivelser av herberger underveis. Der hadde jeg en fantastisk mulighet til å gå pilegrimsturen på forhånd :) Nå er jo siden på spansk, som jeg overhode ikke kan, men ved bruk av google oversetter fant jeg iallefall en noenlunde beskrivelse av herbergene. Så jeg tok litt fra den ene nettsiden og litt fra den andre og laget meg en liste over det jeg mente var gode og dårlige herberger undeveis, og hvor langt det var mellom hver enkelte. Dette også litt fordi vi hadde hørt at kvaliteten på herbergene underveis kunne være så som så. Om det var dette som var årsaken vet jeg ikke, men heldigere med utvalg av herberger kunne vi ikke ha vært. Jeg vil presisere at vi ikke bestemte på forhånd hvor langt vi skulle gå hver dag, eller hvilke herberge vi skulle bo på. Det var bare greit å vite hva vi hadde å velge i!

Vi valgte å ta buss fra Madrid til Astorga, og fant nettsiden til ALSA, et busselskap vi kunne benytte oss av. Der sto rutetider, priser og vi kunne også velge seteplass. Etterhvert som vi fulgte med oppdaget vi at bussen stadig vekk ble fullere og vi fant det tryggest å bestille plass på forhånd. Vi hadde to ruter å velge i, en som gikk direkte til Astorga, og en som hadde en masse stoppesteder. Vi valgte direkteruta. Nettsiden er: https://www.alsa.es/


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar