torsdag 1. august 2013

Litt fra Santiago de Compostella

Før vi gikk til pilegrimsmessen hadde vi flyttet over til hotellet vi forhåndsbestilte underveis, Carris Casa de La Troya. Et moderne hotell bare 100 meter fra katedralen.

Foto: Randi Kringen.

Vårt rom vendte ut mot gata der pilegrimmene går sine siste skritt før de kommer til målet. Det var veldig følelsesladet å stå å se på de som nesten var fremme, å tenke på all slitet de hadde hatt og alle de fantastiske, og sikkert for noen lite fantastiske minner de skulle ha med seg videre i livet.

Da vi kom tilbake til hotellet etter messen satt sannelig Randi og Steinar utenfor å ventet på oss. Vi hadde fortalt dem hvilket hotell vi skulle bo på her i Santiago da vi møtte dem i Palas de Re. Nå hadde de sjekket inn på samme hotell. Trivelig :)

Når vi er på tur liker vi alltid å oppsøke de lokale fiske- og kjøttmarkeder. Det er jo ikke så mye nytt og se på de forskjellige markedene, men det hører liksom med. Særlig Steinar liker å se på alt som har kommet opp fra havet!

Dette bilde minner meg om en opplevelse underveis. Se nederste bilde fra Cacabelos, dag 3 :)

Vaktel.

Som nevnt i innlegget fra dag 10, på strekningen fra Palas de Rei til Castañeda skulle jeg komme tilbake til en eldre dame som vi da gikk forbi og som vi hadde sett av og til på turen. Første gang vi la merke til henne var i Samos på dag 6. La først merke til en mann utenfor klosteret vi bodde på, og som etterhvert oppholdt seg sammen med en eldre dame. Vi tenkte da at han gikk caminoen og at hun kanskje bodde i Samos og hadde kommet for å hilse på. Så viste det seg at det var mor og sønn som gikk caminoen sammen! De hadde visstnok allerede i Samos gått en stund, men det kan jeg ikke bekrefte. Mor hadde hatt en drøm lenge om å gå caminoen og nå gikk altså sønnen den, bokstavlig talt, hånd i hånd med henne! Veldig rørende, og de fikk stor oppmerksomhet overalt! Jeg har tidligere fortalt om familier med små barn vi møtte, og dette viser at også eldre kan oppleve denne fantastiske reisen. Nå hadde altså mor og sønn kommet fram til Santiago og vi fikk lov å ta bilde av dem.

Vegg i vegg med hotellet vårt var det en trivelig restaurant som vi besøkte flere ganger, Bierzo Enxebre. Det var hyggelig å sitte der, både inne og ute. Og når vi bestilte noe å drikke fikk vi alltid med litt tapas.

Vi har også besøkt Santiago de Compostela senere, i 2015 og her finner du to innlegg fra det besøket: