Da vi i dagslys fikk se de vakre bygningene i Glowne Miasto, den historiske bydelen i Gdansk, syntes vi de var like vakre som vi syntes da vi var en tur innom ved midnatt kvelden før.
Gdansk er første gang nevnt så langt tilbake som år 980. På 1200-tallet ble den hansaby. Byen er den fjerde største i Polen og er også den eldste. Under den andre verdenskrig ble husene, som er fra 1200- til 1700 tallet, lagt i ruiner, men har blitt gjenreist ned til så godt som minste detalj. Det kanskje ikke så mange vet er at det faktisk var i Gdansk andre verdenskrig startet. Gdansk ble i 2005 oppført på Unescos Tentative List, som er en prøveliste som kan kvalifisere til fullverdig oppføring på Verdensarvlisten.
På vei fra hotellet vårt gikk vi brua over elva Motlawa. Til høyre ser vi havnepromenaden og den kjempestore krana fra 1444, Zuraw Gdanski. Den ble ikke ødelagt under andre verdenskrig og er kanskje den mest fotograferte bygningen i Gdansk. Krana ble drevet av menn som tråkket inne i en tredemølle av tre. Den kunne løfte opptil to tonn.
Etter elveområdet kommer vi rett på Zielona Brama, Den grønne porten. Dette er byporten inn til den historiske bydelen, Glowne Miasto. Porten ble oppført mellom 1569 og 1571, da som kongeresidens.
Gdansk er første gang nevnt så langt tilbake som år 980. På 1200-tallet ble den hansaby. Byen er den fjerde største i Polen og er også den eldste. Under den andre verdenskrig ble husene, som er fra 1200- til 1700 tallet, lagt i ruiner, men har blitt gjenreist ned til så godt som minste detalj. Det kanskje ikke så mange vet er at det faktisk var i Gdansk andre verdenskrig startet. Gdansk ble i 2005 oppført på Unescos Tentative List, som er en prøveliste som kan kvalifisere til fullverdig oppføring på Verdensarvlisten.
På vei fra hotellet vårt gikk vi brua over elva Motlawa. Til høyre ser vi havnepromenaden og den kjempestore krana fra 1444, Zuraw Gdanski. Den ble ikke ødelagt under andre verdenskrig og er kanskje den mest fotograferte bygningen i Gdansk. Krana ble drevet av menn som tråkket inne i en tredemølle av tre. Den kunne løfte opptil to tonn.
På dette bilde får vi kanskje bedre forståelse for hvor stor krana er. |
Etter elveområdet kommer vi rett på Zielona Brama, Den grønne porten. Dette er byporten inn til den historiske bydelen, Glowne Miasto. Porten ble oppført mellom 1569 og 1571, da som kongeresidens.
Den grønne porten, sett fra innsiden av Glowne Miasto. Den befinner seg nederst i gata Dlugi Targ, Det lange markedet. |
Husfasadene langs Dlugi Targ er fargerike, og de fleste er vakkert dekorert.
Der gata Dlugi Targ går over i Ulica Dluga finner vi Neptun-fontenen. Ved den ligger rådhuset fra 1400-tallet. Rådhuset brant ned i 1556, men sto oppført igjen fem år senere.
Neptun-fontenen fra 1617. |
Munnen til denne dragen er utløpet av vann som kommer fra takrenner. |
Gata Ulica Dluga opp mot Den gylne port. |
Øverst i Ulica Dluga ligger Den gylne port (Zlota Brama), den andre porten som rammer inn den historiske bydelen. Porten er fra år 1614. |
Vi synes alltid det er hyggelig å besøkte markedshaller der vi gjerne får et godt innblikk i stedets fiske- og grønnsakstilbud. Allerede på vei til hallen i Gdansk, Hala Targowa, sitter lokale bønder som tilby sine varer.
Markedshallen Hala Targowa. |
Inne i selve markedshallen var det utallige ting å få kjøpt, både spiselige og andre ting og tang som er nyttig, eller ikke fullt så nyttig. Men også utenfor var det boder som tilbød oss sine varer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar