tirsdag 9. juli 2013

Dag 9. Fra Portomarin til Palas de Rei

På herberget Ferramenteiro ble lyset automatisk slått på kl. 7 og det var oppslag om at det skulle være ro til da. Alikevel var det noen som grytidlig begynte å røre på seg. Men vi ble ikke videre forstyrret av dette. Vi fikk en god natt søvn og klokka 8 var vi på veien igjen. 

Dagen startet med litt kaldt vær og tåke. Det var en utrolig trolsk stemning.




Jeg syntes ikke det gikk så fort lenger. Det var flere som gikk forbi oss nå. Men så var det jo mange som hadde valgt å starte i Sarria, som er det stedet du må starte dersom du vil motta diplom for å ha gått caminoen når du kommer fram til Santiago. Så det var nok mange spreke bein på caminoen nå. I tillegg så kjenner jeg at jeg har kommet inn i en rytme som passer meg bra. Jeg gikk og nynnet på "When the saints go marching in!" som er flott å vandre etter. Den ble flittig brukt, særlig på den siste delen av caminoen. 

I Castromaior stoppet vi for en kaffe, men ganske snart vandret vi videre igjen. 


Temperaturen steg etterhvert og det ble byttet til lettere klær. Det hadde gått i jevn stigning nesten hele dagen, men da vi nådde Palas de Rei var vi på vei nedover igjen. Vi hadde da gått i godt over 5 timer, og hadde lagt bak oss nesten 25 km. Jeg var helt utslitt denne dagen. 

Vi peilet oss inn på herberget Meòn de Benito, men ble litt usikker da vi så det. Vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi herberget ligger rett på fortauet til en gate. Men vi bestemte oss for å ta et glass vin og litt pizza til lunch der.



Det viste seg at vi ble godt tatt imot av en hyggelig Manuel. Og etter å ha sett oss om viste det seg at dette var et godt valg for natten. Vi fikk vasket en maskin med klær og etter det ble det en liten dupp på senga. Også her var en del av køysengene satt side ved side, men vi var tidlig ute og fikk valgt oss en enkel køyseng som sto innerst mot vinduet. Det kostet 10 euro og bo her og stedet har 100 senger.


Jeg kjente en gryende halsvondt og det var jeg visstnok ikke alene om. Fikk forslag om noen sugetabletter og spray som vi kunne få på apoteket.

Vi hadde en hyggelig middag sammen med en dame fra Østerike. Denne kvelden ble det også linsesuppe på meg, mens Steinar spiste spaghetti til forrett. Hovedrett var svinekotelett/panert kylling, og til dessert ostekake/youghurt. Og vin selvfølgelig. Og ute var tempen hele 20 grader denne kvelden.

Etter middag fikk vi melding fra Steinars søskenbarn Randi og hennes Steinar fra Stjørdal. De var på en lang bilferie i Europa med mål Santiago de Compostela. De fulgte med oss og visste at vi var her denne kvelden, så vi måtte selvfølgelig møtes. De satt og spiste middag ikke langt fra oss, og hadde vi visst det hadde også vi spist der. Nå var vi derimot gode og mette, men et glass vin er det jo alltid plass til. Det er alltid veldig hyggelig å møte Randi og Steinar, men denne kvelden tenkte jeg kun på senga. Avtale om å møtes i Santiago ble derimot gjort, og det gledet vi oss veldig til!


En annen ting som jeg vil nevne er leting etter kontakt for å få ladet telefonen. Ikke alle steder har mange kontakter, så det blir gjerne litt "kø". Det føles heller ikke alltid like trygt å bare gå fra telefonen under lading, ettersom den jo ofte også brukes til både netttilgang og som fotoapparat. For meg ville det vært mest trist å miste alle bildene. Men de aller fleste er jo ærlige, så jeg vet ikke om dette er noe problem egentlig.

Forrige etappe                Neste etappe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar