fredag 26. januar 2018

Dag 18: Fra Fidenza til nærheten av Felegara.

I ti dager hadde vi gått over Posletta og der hadde vi lagt bak oss omtrent 260 km. Det har nesten ikke vært en bakke på disse kilometerne. Fra i dag ble det en forandring på dette, nå blir det opp og ned før vi i morgen går inn i fjellkjeden Appenninene. Under ser du et bilde jeg fant på nettet, kilde oppgitt som Vivatorino, som viser den grønne, flate Posletta mellom Alpene på tvers og Appenninene langs "støvelen" (den røde sirkelen har ikke noe med vår vandring å gjøre). Det neste bilde viser vår vandring fra Alpene i den øverste fjellkjeden og over sletta til vi nå var i Fidenza. Jeg kjente ikke så godt til Appenninene fra før. Jeg visste ikke at fjellkjeden går langs hele den italienske halvøya, at halvøya har fått sitt navn etter fjellkjeden, den er nemlig også kalt Appenninerhalvøya.

Sånn omtrent ved 1. startet vi vår vandring i Alpene. Ved 2. var der vi gikk over Appenninene.
Den røde sirkelen har ingenting med vår vandring å gjøre.

Denne dagen fant vi ikke merkene da vi startet å gå i Fidenza, ikke før vi kom til Medesano etter 20 km. Det vil si, vi fant noen merker beregnet på sykler, så vi fulgte dem. Det gikk greit, selv uten merkene hadde vi ingen problemer. Til og begynne med var det mye trafikk, da vi kom til Borghetto etter 7 km ble det mindre, før det ble lite trafikk helt til Medesano. Hele dagen gikk vi på asfalt.

Oppover gaten inn til Costa Mezzana var det pyntet til bryllup og vi så gjester som var på vei til vielsen. Vi kunne godt ha tenkt oss å se innom kirka, men da vi så folk som antagelig ventet på seremonien ved kirkedøra gikk vi bare videre.

Det var oppe på dagens høyeste punkt vi fant merkene beregnet på sykler. Vi hadde nå gått i litt over 13 km. Vi fulgte disse merkene og tok derfor til venstre her. Etterpå ser vi at den offentlige veien, eller iallefall en alternativ rute, tar til høyre og går om et sted som heter Cella. Uansett hvilken vei vi tar tror jeg ikke lengden herfra til Medesano er så forskjellig. Nå var det veldig mange syklister å se, hele sykkelklubber på trening, med drakter fulle av reklamer.

En bonde gjør klart jordet etter årets avling. Ved siden av vokser vinstokker.

I Medesano fant vi igjen de pilegrimsmerkene vi alltid prøver å følge. Herfra gikk vi videre langs SP 357 og etter kort tid kjente vi en veldig sterke lukt som vi mente måtte være en grisefarm. En stor gård lå langs veien og et skilt viste oss at her laget de parmesan, så lukta kom nok av kyr.

Et par kilometer etter at vi forlot Medesano ble merkene forvirrende igjen. Vi så et merke som viste oss opp en vei som het Via La Pira. Vi fant ikke utav det og gikk tilbake til hovedveien. Vi syntes trafikken var for stor så vi gikk ut på et jorde og fulgte det istedet, men ganske snart måtte vi tilbake til veien. Vi skulle nok ha lett bedre da vi var på Via La Pira. Da vi kom til Felegara var vi lettet og glad. Så var det å finne hotellet vårt, men først ville vi spise lunch her.

Det er ikke alltid like enkelt å finne overnatting som passer til dagsetappene våre. Som oftest er vi heldige, men denne dagen hadde vi bommet på beliggenhet fra pilegrimsveien. Hotel Sulu ligger i Sant'Andrea Bagni over 2 km fra pilegrimsveien, i feil retning for videre vandring. Når det i tillegg er mest motbakker dit kan det være ganske demotiverende. På kvelden ble det lyn og torden, og det regnet kraftig.