Gran Senda de Malaga er en flott vandrerute rundt i Malaga-provinsen. Du kan lese mer om ruten her. Da vi startet på Gran Senda de Malaga, som har 35 etapper, valgte vi gå de tre første etappene som ligger nærmest Benalmadena Costa, der vi holder til i Spania. Disse tre er egentlig de tre siste etappene av den offentlige ruta. Nå var vi klare for vår fjerde etappe og startet der vi hadde stoppet i Malaga forrige gang, ved den 106 meter høye skorsteinen Guindos. Den ligger på strandpromenaden, ca 45 minutters gange inn til havna i Malaga.
Denne etappen av Gran Senda de Malaga er veldig enkel å gå, flatt som det er her langs kysten av Middelhavet. Vi fulgte standpromenaden inn mot sentrum til den stoppet en stund før vi kom til havna i Malaga. Da fortsatte vi på fortau med noe plunder pga veiarbeid.
Vi ser havna i Malaga med kraner og store skip. |
Havna i Malaga er veldig fin med bl.a. et overbygg over deler av Paseo del Muelle Uno. Dette er utformet som en lang bølge. Vi gikk rundt havna og passerte Faro de Malaga for å fortsette langs sjøen videre.
Dette bilde av havna og fyret Faro de Malaga er et jeg hadde på lager. |
En strandpromenade fortsatte på andre siden av fyret. Badestrendene ligger tett.
Det som stikker opp ytterst til høyre på bilde er betongfirmaet HeidelbergCement Group som vi skal passere etterhvert. |
Vi ser oss tilbake på havna i Malaga. Enda lengre bak ser vi Calamorro, fjellet der vi hadde gått våre tre første etapper av Gran Senda de Malaga. |
Til minne om poeten Emilio Pardos, født i Malaga 1899-død i Mexico 1962. |
Vi er ferdig med strandpromenaden og beveger oss trygt langs veien N-340. Men ganske snart er vi borte fra trafikken igjen.
Til venstre på bilde er HeidelbergCement Group, selskapet som finnes flere steder i Europa og som er en av de største på ferdigbetong. |
Ved denne korte tunnelen henger en plakett til minne om den humanitære hjelpen som legen Norman Bethune og hans kanadiske kollegaer ga til folket i Malaga i 1937, under den spanske borgerkrigen. Flere titusener av mennesker prøvde å flykte gjennom dette området til Almeriá før den nasjonale hæren kom. Fluktruten ble kalt "La carretera de la muerte" som betyr dødsveien. Flere tusen sivile ble drept. Det er sterkt å tenke på det forferdelige som skjedde akkurat her. Dette er en av de mest dramatiske hendelsene fra krigen.
I forbindelse med det ble bygget en jernbane mellom Malaga og Vélez-Malaga ble det laget noen tunneler langs Middelhavet. Linjen ble åpnet i 1908 og gikk først til Torre del Mar. Seks måneder senere ble den utvidet til Vélez. Strekningen ble lagt ned i 1968.
Midt på brua over Rio Totalán stopper denne etappen av Gran Senda de Malaga.
Vi går nå inn i Rincón de la Victoria. Ettersom vi skulle ta buss tilbake til Malaga valgte vi å fortsette vår etappe litt lengre, til vi var nærmere en bussholdeplass. Dermed ble dagens vandring på 16 km.
Dagens etappe. |
Høyder underveis. Som dere ser er det så godt som flatt. |
Gran Senda de Malaga fortsetter videre langs kysten, men har du lyst og tid kan jeg anbefale et besøke i Cueva del Tesoro her i Rincón de la Victoria. Vi gjorde ikke det denne dagen, men tok turen senere. Bussen fra Malaga stoppet da på den holdeplassen på N-340 i Rincón de la Victoria som vi forsto var nærmest grotta. Herfra var det bare 600-700 meter til fots langs en lett oppoverbakke.
Cueva del Tesoro er en av tre undervannsgrotter som er oppdaget i verden. Dette er den eneste av sitt slag i Europa, de andre to er i Asia og Mellom-Amerika (Mexico). Cueva del Tesoro ble antagelig til i Juratiden, det vil si fra 201 til 145 millioner år siden. Dette er en kalksteinshule, og malerier og arkeologiske utgravinger viser menneskelige aktivitet i hulen gjennom historien.
Inne i grotta renner det ferskvann. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar