tirsdag 26. oktober 2021

Fra Grov Camping i Tessanden, så tur/retur på føttene til Glitterheim, før bil til Mysusæter.

Denne dagen hadde vi som mål at det måtte bli en fottur, og vi hadde sett oss ut den lette turen inn til Glitterheim.

Dagens første etappe ble den samme som de siste syv kilometer fra dagen før. Tilbake til Brimi Fjellstugu kjørte vi forbi Brimi sæter og ned til innsjøen Tesse, og videre langs denne.

Der Veodalsvegen møter Fugelsætervegen blir vi gjort oppmerksom på at vi er på riktig vei. Samtidig ser vi oss tilbake på Tesse.

I krysset tar vi av til høyre og kjører til vi kommer til parkeringa for vår vandring inn til Glitterheim.

Ved parkeringa er det mulig å leie sykkel, men for oss er ikke det et alternativ. Leie av sykkel kostet kr 100 hver vei. Vogn for bagasje kan også leies.

I det vi begynner å gå beveger vi oss inn i Jotunheimen nasjonalpark. Den ligge "piggen" til høyre for skiltet på bilde under er toppen av Glittertind. Du kan se den hele veien innover til hytta. Glittertind rager 2452 meter over havet og er det neste høyeste fjellet i Nord-Europa, etter Galdhøpiggen.

Det er lett å gå innover Veodalen. Det er grusvei hele veien og ingen stigninger inn til DNT-hytta. Så dette er en tur jeg kan anbefale til de som har glede av å gå i fjellet uten å satse på de høye toppene.

I denne flotte fjellnaturen følger vi elva Sjoa innover dalen.

Etter 7,5 km ligger Glitterheim ved foten av Glittertind.

Glitterheim ligger på 1400-meters høyde. Den første hytta her ble åpnet første gang i 1901, da som sommersted. I 1907 ble Glitterheim, som første DNT-hytte, åpnet for vintersesong. Dette er en betjent hytte i sommersesongen, og et utmerket sted å overnatte dersom du tenker å ta toppene Glittertinden, Nautgardstinden, Memurutindene og Trollsteineggje. Utenom sesongen har de også selvbetjent hytte med DNT-nøkkel.

Steinar ønsket å gå en tur oppover lia til høyre for hytta. Jeg la meg rett ned ved en bekk og bare lyttet til lyden av rennende vann. Steinar har tatt de to neste bildene på sin alenetur.

Glitterheim.

Veien tilbake til parkering blir som en ny tur ettersom vi har utsikt andre veien.

Tilbake i bilen går turen nedover Veodalen igjen.

Etter krysset ned til innsjøen Tesse var vi igjen på nye veier. Dette er jo et mål vi prøver å ha for å få med oss mest mulig nytt. Vi kjørte om Randsverk og videre til Sjoa. Derfra kjørte vi på vestsiden av Gudbrandsdalslågen isteden for E6 til Otta.

Vi krysset E6 og på vei opp Rondanevegen hadde vi flott utsikt over Otta. Denne dagen var Otta det varmeste stedet i Norge med over 28 gr.

Vi hadde allerede et rom som ventet på Rondane Høyfjellshotell som ligger på Mysusæter.

Dagens etappe med bil, først fra Grov Camping til parkeringa i Veodalen.

Etter å ha gått tur/retur parkeringa i Veodalen kjørte vi denne veien til Rondane Høyfjellshotell.