onsdag 27. oktober 2021

Til Rondvassbu i Rondane Nasjonalpark.

Fra Rondane Høyfjellshotell på Mysusæter til Spranget, parkeringa inn til Rondvassbu, er det ca 4,5 ganske bratte kilometer. Vi valgte å kjøre hit istedet for å gå fra Mysusæter.

Også her er det mulig å leie sykkel, slik som det var inn til Glitterheim dagen før.

Som vanlig foretrekker vi å vandre istede for å sykle. I det vi går gjennom porten beveger vi oss også inn i Rondane Nasjonalpark. Det skulle fort vise seg at det her er et helt annet landskap enn der vi gikk i Jotunheimen dagen før.

Etter vel seks lettgåtte kilometer var vi på Rondvassbu. Her skulle vi bare kose oss til neste dag. Ingen anstrengende turer herfra. Vi mener at en ikke trenger å hige etter de høyeste toppene for å ha det fint i den norske fjellheimen.

Rondvassbu, som er den største turisthytta i Rondane ligger på 1173 m.o.h. midt mellom mye høyere topper, som Rondeslottet og Storronden. Dette er en av DNTs mest populære hytter. Så ligger den vakkert til også, helt nede ved Rondvatnet. Det var i 1903 at en mann satte seg opp en liten hytte her. Etter å ha opplevd at stadig flere kom innom utvidet mannen hytta. I 1929 overtok Turistforeningen hytta og den ble påbygd mange ganger, til det den er i dag.

Rondvassbu har også en flott teltplass. Benytter du deg av den så har du tilgang til alle fasiliteter på hytta.

Vi besøkte Rondvassbu sommeren 2020. Da gikk ikke båten på Rondvatnet på grunn av koronaen. Men den kunne chartres for egne smittevernsgrupper. Båten går fra Rondvassbu til nordenden av Rondvatnet, og tar du den blir Trekanten i Rondane en kortere tur.

I underkant av en kilometer fra Rondvassbu ligger Jutulhogget. Det ligger også i enden av Rondvatnet, på andre siden av vannet. Du følger bare stien fra skiltet under her.

Vi ser oss tilbake på Rondvassbu.

Jutulhogget er et 100 meter langt juv som skjærer seg flere titalls meter ned i fjellet. I følge wikipedia så ble dette naturfenomenet gravd ut av store vannmasser mot slutten av siste istid. Juvet må ikke forvekslet med Julturhogget mellom Rendalen og Alvdal.

Etter et fint opphold på Rondvassbu gikk vi samme vei tilbake til bilen som dagen før. Underveis hadde vi utsikt mot Jotunheimen Nasjonalpark hvor vi hadde vært to dager før.

På vei ned mot Mysusæter fra parkeringa på Spranget.