søndag 31. oktober 2021

Om Røros og Langen, før fottur til Kamptjønnan i Flensmarka.

I sommer fordelte vi ferien vår på tre turer. Vår andre tur var planlagt for en fjelltur innover i Flensmarka, etter det var det usikkert hvor vi ville legge turen.

Underveis tok vi en pause på Røros, bergstaden som i 1980 ble oppført på UNESCOs verdensarvliste.

Like etter Røros tok vi veien til Synnervika, og parkerte bilen noen hundre meter før Langen Gjestegård. Vi var litt usikker på hvor turstien startet, men etter litt leting langs veien forsto vi at vi skulle parkere der to skilt viste veien til Sæter og Moen. Vi syntes derimot at det var litt rart at ingen skilt viste veien i retning Flensjøen eller Flenskampen.

Da vi kom til den første myra lette vi etter mulighet for å komme tørrskodd over. Det ga vi gi opp ganske snart.

Ved Nedre Olbekktjønna gikk vi inn i det 42.600 dekar store arealet som utgjør Flensmarka naturreservat.

Vi gikk langs Stortjønna. Det var stort sett lett å gå, ingen store motbakker. Men det var ganske mye stein og røtter som en skal være litt forsiktig med. Det er fort gjort å snuble.

Vi beveger oss over tregrensa og etter hvert går vi ut av området som er Naturreservat. Det er kveld og vi kjenner at det ikke er like lunt lengre. Målet vårt var de to Kamptjønnan og vi hadde bestemt oss for å slå leir mellom dem. Med utsikt til fjellet Flenskampen så vi de to vannene.

Etter 7,5 km, og 2,5 timers vandring, var vi framme. Vi traff to personer som hadde prøvd fiske i et av vannene, men de forsvant fort ned til Flensjøen der de visstnok bodde i en koie. Det var mye stein alle steder så det var vanskelig å finne et egnet sted for å slå opp teltet. I tillegg var det litt vind, og vi ville prøve å finne en lun plass. Vi brukte litt tid før vi fant et sted vi tenkte kunne være greit. Jeg var litt sliten og svett etter vandringa, og før det meste var i orden hadde klokka blitt 22.45 og sola hadde gått ned. Da frøs jeg så ille at jeg pakket meg ned i soveposen og der ble jeg til neste morgen.

Natta ble lang. Jeg frøs, det steinete underlaget gjorde søvnen dårlig. Det ble bare små dupper, og i de våkne stundene fant jeg ut at dette måtte være den dårligste opplevelsen vi hadde hatt på lenge. Det var nesten så jeg angret på hele turen. Så feil kan en ta!

Neste morgen kunne vi stå opp til en fin dag. Ganske tidlig fikk vi en fin ørret som vi stekte til frokost. Noen kopper god kaffe gjorde også susen.

Vi bestemte oss for å finne en bedre plass for teltet ettersom underlaget ikke var det beste der vi hadde satt det opp kvelden før.

I utgangspunktet hadde vi snakket om å gå opp til Flenskampen som ligger 1292 m.o.h. Vi var allerede på ca 800 m.o.h. så det kunne bli en ok tur. Men etter litt fram og tilbake bestemte vi oss for bare å ta det med ro. I ettertid føler jeg at det var det lureste vi hadde gjort. Når hadde vi sist hatt en hel dag der ingenting skjedde? Her var det ikke mobildekning, og ingenting å gjøre. Det var totalt avslapping. Ikke en lyd var å høre, bortsett fra det naturen ga. Vi så noen som fisket på andre siden av vannet, og et par som gikk forbi. Men de var for langt unna til at vi uansett kunne hatt kontakt med dem. Dersom jeg fortsatt hadde hatt tankene fra sist natt hadde vi nok pakket sammen og dratt videre. Men det var ikke et alternativ.

Det var multer overalt hvor vi gikk rundt leirplassen. De modnet fort mens vi var der og ble deilig dessert etter middagen.

På høyden ovenfor leiren vår hadde vi fin utsikt over Flensjøen som lå like ved Kamptjønnan. Vi tok også turen opp dit for å se solnedgangen på kvelden.

Tilbake til teltet var det bare å nyte den fine kvelden

Morgenen etter våknet vi til nok en fin dag. Det som i utgangspunktet føltes som en mislykket tur endte i en av de bedre opplevelsene vi har hatt.

Dagens biltur fra Røros.

Gåturen fra nær Langen til Kamptjønnan.