søndag 31. oktober 2021

Fra Langen, Kvebergsøya Gård, Grimsdalen, Romsdalen og Eidsbygda.

Etter turen inn til Kamptjønnan hadde vi ingen planer om hvor vi skulle dra annet enn at vi skulle kjøre Fv30 i retning Alvdal. Vi fulgte Glomma, og etter Tynset kjører vi inn på Rv3. Etter hvert begynner vi å snakke om at vi ikke kunne være så langt unna Kverbergsøya Gård som vi hadde besøkt for fire år siden. Der hadde vi likt oss så godt at vi bestemte oss for å ringe dit for å høre om de hadde ledig rom for natten. Vi var heldige, så da vi like før Alvdal kom til Fv29  svingte vi inn på denne veien. Ved Grimsbu tok vi den vel 3,5 km lange veien videre til Kvebergsøya Gård.

Dagens etappe.

Jeg skrev om Kvebergsøya Gård etter vårt forrige besøk, derfor bruker jeg ikke så mye tid på det her. Du kan heller se hva jeg skrev den gangen dersom du ønsker.

Det eneste rommet de hadde ledig denne natta var et familierom så vi hadde god plass. Utsikten fra rommet, i to retninger,  var det ingenting å si på.

Frokosten neste morgen fikk vi servert i et eget rom ved siden av de andre gjestene, noe som passet oss godt. Det var jo koronatid og i det andre rommet var det ganske så fullt. Vi fikk også en hyggelig prat med verten som fortalte at dette var deres siste sesong her på gården. Yngre krefter skulle ta over. Vi får bare håpe at de følger tradisjonen videre slik at det fortsatt blir samme aktivitet på Kvebergsøya Gård. For de tilbyr mye mer enn overnatting, men det kan du også lese om i mitt forrige innlegg fra gården.

Vi takker for enda et hyggelig opphold på denne fantastiske gården som mottok Olavsrosa i 2003, bl.a. et bevis på at stedet har et opplevelsestilbud med base i norsk kulturarv.

Tilbake på Fv29 i Grimsbu ligger en nostalgisk BP-stasjon. Stasjonen ble oppført i 1955 og er nå en del av Musea i Nord-Østerdalen.

Vi kjørte til Folldalen hvor vi tok av på Fv27, og et skilt viser fort at vi kjørte på Nasjonal turistveg Rondane.

Et skilt viste veien til Grimsdalen, og ved Fallet kom vi til en bomvei hvor du må betale kr. 100 for å kjøre gjennom dalen.

Grimsdalen ligger mellom nasjonalparkene Rondane og Dovre, og er en seterdal hvor det har vært seterdrift siden 1500-tallet. Setrene her tilhører gårdsbruk på Dovre.

Fantastisk utsikt mot Rondane Nasjonalpark.

I 2017 vandret vi gjennom deler av Grimsdalen, på den samme turen som da vi sist bodde på Kvebergsøya gård. Den gangen kjørte vi opp fra andre siden av Folldal enn nå, forbi Hovdagrenda og parkerte på Nygruvvegen. Da gikk vi ned i Grimsdalen ved Bergseng Seter. Du kan lese om den turen her. Hele Grimsdalen er forøvrig en lettgått tur, og vi anbefaler også et opphold på Grimsdalshytta.

Det har gått jevnt oppover fra dalen og vi får en fantastisk utsikt over Tverrgjelet og Grimsdalen.

Veien videre gikk over Grimsdalsmyrene.

Utsikt over Dovre.

Vi tok en stopp ved Dovre kirke som desverre ikke var åpen da vi var der. Kirken er kledd med skifer er fra 1700-tallet. For oss som betegner oss som pilegrimer er det alltid trivelig å finne pilegrimsmerker. Pilegrimsleden mellom Oslo og Trondheim går nemlig forbi her. Vi kan også se at det herfra er 250 km igjen til Trondheim for de som passerer her til fots.

På dette tidspunktet hadde vi bestemt oss for at vi ville tilbake til Saltkjelsnes Camping i Eidsbygda. Det var bare tre uker siden vi sist hadde vært der, men vi trivdes så godt, og ettersom vi ikke hadde noen bestemt reiserute ville vi at det skulle bli slik. Vi ringte for å spørre om to netter i samme lille campinghytte som sist.

På Dombås tok vi av på E136 og kjørte Romsdalen nedover mot Åndalsnes.

Vi tok en stopp ved Trollveggen Besøkssenter. Skodda lå tett så vi kunne ikke se selve Trollveggen.

Saltkjelsnes Camping.

Bildene nedenfor viser dagens kjørerute, Kvebergsøy Gård til Dovre og videre til Saltkjelsnes Camping.