torsdag 5. januar 2017

Dag 1: Fra Krakow til Czajowice.

Det er enkelt å komme seg til Krakow fra Trondheim ettersom det går direktefly dit. Vi hadde bestemt oss for å starte å gå allerede neste dag og bruke tiden fram til da til å kose oss i en av våre favorittbyer. Starten på vår vandring ønsket vi skulle være fra Wawel-katedralen, og tok derfor turen dit samme dag. Så gikk vi de ca 700 meter tilbake til vårt favoritthotell i byen, Hotel Wawel og var dermed i gang. Det ble dermed den korteste etappen vi noen gang har gått :) Hotel Wawel ligger like ved torget Rynek Glowny og var samme vei som vi skulle gå dagen etter og nå slapp vi å gå tur/retur katedralen for å starte.

Viktig var det også å finne et godt kart som skulle vise oss veien på vår vandring. Vi forsto at min grovplanlegging på Googlemap ikke var nok. Det skulle vise seg å ikke være så lett å finne egnet kart! Etter å ha vært innom flere bokhandlere fikk vi tips om et sted som viste seg å ha et veldig godt utvalg. Og der fant vi akkurat det kartet vi var ute etter. Butikken var ikke enkel å finne, men jeg mener å huske at dersom du går gata Slawkowska, på Rynek Glownys nordvestlige hjørne, et godt stykke, finner du stedet på høyre side av gata. Hvordan det ville ha gått uten dette kartet aner vi ikke i ettertid, så der hadde vi flaks. Nederst i hvert innlegg fra turen vil jeg legge ut et mer detaljert kart over dagens etappe.

Her er kartsiden som viser området vi skal gå i, fra Krakow til Czestochowa.

Etter en god frokost på Hotel Wawel den 24. august 2016 var var vi ivrige etter å komme oss avgårde. Det var meldt 23 gr. lettskyet og sol, så det var et perfekt turvær. Etter å ha studert det nyinnkjøpte kartet fra kvelden før var det om å finne den røde turveien vi hadde funnet ut var tilnærmet den ruta jeg hadde gått opp på Googlemaps under planlegginga. Vi gikk over Rynet Glowny og peilet oss inn på gata Dluga. Vi fulgte denne men forsto at vi egentlig gikk uten å ane om vi var på riktig vei. Etter en stund nedover denne gata forsto vi at vi måtte spørre noen så Steinar gikk inn på et sted som solgte lokale turer. Dama skrev opp en detaljert beskrivelse, gate for gate, videre for å komme ut av byen. Vi passerte jernbanelinja, men følte oss fort på villspor igjen. Da vi så en buss som hadde ventetid på en holdeplass spurte vi sjåføren. Han kunne ikke hjelpe, men derimot pekte en passasjer oss videre. Etter en stund oppdaget vi det kjente kamskjellet som er pilegrimsmerket. På det sto det Droga sw Jakuba (Camino de Santiago) og Via Regia, som denne ruten heter. Så selv om vi ikke skulle gå pilegrimsleden så var vi faktisk på denne akkurat nå! Men vårt mål var å finne merket som var rødt med hvite striper over og under. Og ikke lenge etterpå fant vi også dette, og jaggu meg var også den gule pilegrimspilen der. Vi hadde for lengst forstått at vi var på vår dårligst planlagte gåtur noen gang!

Da vi hadde lagt Krakows gater bak oss og funnet veimerket vi lette etter var vi også ute på landet og den naturen vi elsker å vandre i.

Det ble tid for å spise den medbragte lunchen i sekken.

Vi er nå inne i Ojcow Nasjonalpark, som med sine 285 hektar er den minste av Polens tjue nasjonalparker. Men dette er, med ca 400.000 besøkende hvert år, et av de mest attraktive rekreasjonsområder i landet. Her er det grotter og flust med kalksteinformasjoner som kan være over 50 meter høye. Det finnes rundt 6000 dyre- og 134 fuglearter her. Parken har også truede arter av krypdyr, som slettsnok som er en slange som kan bite, men som ikke er giftig. Heldigvis så vi ikke noe til den selv om den er helt ufarlig! Området har stort sett vanlige løvtrær og det er omtrent 900 plantearter der.

Det var fantastisk fint å vandre her, stille og rolig, nesten uten andre folk.

Vi går lang elva Pradnik og etter seks-syv timer på vandring kom vi forbi denne nye, hyggelige kafeen og det var passe tid til en kopp kaffe og et toalettbesøk.

Vi hadde på forhånd bestilt overnattinger gjennom Booking.com, og etter kaffepausen visste vi at det nå var tid for å peile oss inn på vårt første hotell som var i tettstedet Czajowice. Vi måtte da ta av innover på venstre side ved Brama Krakowska. Derfra var det en ny sti oppover og også her var det vakkert. Etter nesten fire kilometer var vi framme på Hotel Lokietek.

Brama Krakowska.

Vi ble hyggelig mottatt av personalet på Hotel Lokietek. Etter nesten 28 km på vandring var det godt å sette seg ned på terrassen og bare se utover det fredelige landskapet, med et glass øl og vin som vi fikk på huset. Det viste seg at hotellet også hadde en utmerket restaurant.

Oppsummering av dagens rute (kartet under):
I hvert innlegg vil jeg legge inn kart over området rundt dagens etappe. Vi fulgte tilnærmet den mest tydelige stiplete røde ruten som går til venstre for Zielonki og på skrå opp til den grønne nasjonalparken. Der parken utvider seg på det meste tok vi av til venstre og gikk til Czajowice og Hotel Lokietek som ligger langs vei 94.

Dagens etappe på endomondoen.