fredag 13. januar 2017

Dag 4: Fra Podzamcze til Podlesice.

Da vi kom til hotellet i Podzamcze kvelden før holdt en mann på å male opp korset du ser på bilde under. Morgenen etter var arbeidet gjort.

Det ble en veldig fin dag på vandring, både gjennom skog, i åpent landskap og langs vei med asfalt. Men også i dag opplevde vi endel løs sand. Vi oppfatter polakkene som trivelig og hjelpsomme folk. Da vi i dag gikk en lang strekning langs vei så vi en bil som stoppet flere steder og en mann gikk ut for å se til epletrær langs veien. Da vi nærmet oss plukket han flere epler som vi absolutt skulle ha. Hyggelig :)

Okiennik Wielki er lett å se når vi passerer. Klippen er omtrent 50 meter høy, veldig bratt og glatt og har et hull som har en diameter på 7 x 5 meter på toppen. I følge historikere var det ved foten av klippen en befestet borg i det 12. - 13. århundre, bygget i tre. Nedenfor hullet er det to innganger til en 9 meter lang hule hvor det er funnet flintredskaper. Klippen har nå blitt et populært klatremål, og vi så flere som var på vei både opp og ned.
Okiennik Wielki.

Da vi passerte tettstedet Piaseczno fikk vi en mistanke om at vi var litt på villspor. Men da vi kom til en parkeringsplass der flere familier holdt på å ordne seg til for fritidsaktiviteter ble vi fortalt at vi bare måtte snu og gå en kort strekning tilbake. Snart gikk vi forbi flere klatrere, dette er tydelig et område der folk liker å oppholde seg.

Vi tok en liten avstikker rundt Zamek Bakowiec.

Dagens etappe var på under 19 km, og vi spiste først lunch da vi var fremme på Hotel Ostaniec i Podlesice. Vi visste på forhånd at vi ville få et fint opphold her, det var pga dette hotellet vi hadde tatt med badetøy i sekken.

Med 27 grader ute, og full sol, var det virkelig deilig å få en ettermiddag i hagen på hotellet. Og på kvelden benyttet vi oss av wellnessavdelingen.

Restauranten var stengt denne kvelden pga bryllup. Ettersom vi spiste middag i et rom som hadde samme bar som bryllupsgjestene (en åpen luke til festsalen) ble det en veldig støyende middag. Polakkene er ikke bare hjelpsomme og hyggelige, de kan også å feste! Men anda smakte utmerket.

Oppsummering av dagens rute (kartet under):
Fra Podzamcze gikk ferden langs den mest tydelige striplete røde ruten, i retning omtrent rett nordover. I Zerkowice svingte ruta mer vestover før det igjen gikk nordvest. Like før vi var framme i Podlesice forlot vi den røde ruta og fulgte en sort rute inn.