tirsdag 3. januar 2017

Planlegging for vandring i Polen.

Vi har besøkt Polen flere ganger, og er blitt spesielt glad i Krakow. Vi har besøkt byen flere ganger og et vennepar av oss har ofte snakket om at vi bør besøke Częstochowa, en by som ligger ca 14 mil med bil fra Krakow. Der er Jasna Gòra-klosteret hvor Den Sorte Madonna oppbevares. 

Ettersom Jasna Gòra er et pilegrimsmål meldte ideen seg ganske snart om å vandre dit fra Krakow. Som vanlig begynte jeg å planlegge turen tidlig. Men jeg oppdaget ganske snart at her var det vanskelig å finne opplysninger om pilegrimsleden på nettet, iallefall på et språk som jeg forsto. Det var ingen å spørre om råd ettersom vi ikke kjente noen som hadde vandret denne turen. Jeg skrev til turistkontoret i Krakow for å få tips, men der var det lite hjelp å få. Det de foreslo var en vandretur lengre øst enn det jeg hadde funnet ut var pilegrimsveien. Jeg oppdaget fort at dette måtte være et vakkert og populært område for fritid. Området heter The Eagles' Nests på engelsk, eller som jeg har forstått Szlak Orlich Gniazd på polsk. Så jeg tok googlemaps fatt, gikk opp en rute, både etter hva som var å oppleve og etter hoteller jeg kunne bestille på Booking.com. Vi synes det er enkelt å bestille rom gjennom disse ettersom vi da har muligheten til å avbestille rommene enkelt i tilfelle ting forandrer seg underveis. Jeg storkoser meg når jeg holder på med slikt arbeid :)

Under fire måneder etter at vi kom hjem fra 54 mils vandring på Via de la Plata i Spania var det igjen tid for å pakke sekken. Denne gangen ville det bli en mye kortere tur. Vi var kommet til de siste dagene i august 2016 og sekken måtte pakkes etter denne årstiden. Ettersom vi ofte får spørsmål om hva vi bærer rundt på tar jeg også denne gangen med en oversikt over hva vi puttet i sekken for denne turen. Vi har nå gjort dette så mange ganger at vi ikke lengre trenger å veie for å være sikker på at det blir riktig vekt. Det beste er at sekken med innhold, inkl. vann og mat du ønsker å ha på dagsetappen, ikke overstiger 10 % av din kroppsvekt. Vi bruker stort sett de samme klærne fra tur til tur, og må vi kjøpe nytt ser vi alltid etter det som veier minst. En tenker alltid vekt!

Vi velger å ha sekker som går som håndbaggasje på fly, da må alle mål for dette stemme. Jeg har en 48 liter Osprey Exos. Vi ser at det er mange pilegrimer, fra hele verden, som bruker dette merket.
3 truser.
2 BH.
2 par sokker, helst gode sportssokker med så lite sømmer som mulig og som puster godt.
2 par tynne nylonsokker, for å ha innerst mot føttene (har fått dette rådet fra yrkesmilitære som bruker slike på øvelser).
2 shorts.
2 T-skjorter med kort arm, som puster godt.
Tynn fleecejakke.
Bukse: Norheim  (ny for turen).
Jakke: Bergans microlight Jacket 142. Lett, tynn og den kan rulles sammen og puttes i sin egen lomme. Vannavstøtende og vindtett.
Regntrekk, Stormberg.
Bomullsskjorte med lang arm.
Lett sommerkjole til fritid.
Sko: Salomon speedcross 3. Nytt par ettersom de vi brukte sist ble kastet etter turen! Vi har alltid slike nye par liggende på lager :)
Ecco-sandaler, bare til fritidsbruk.
Badetøy puttet vi også i sekken ettersom et av hotellene hadde svømmebasseng.
Mobil, den brukes også til å ta bilder med.
Mobillader, i tillegg til ekstralader.
Vannflaske (vi bruker en vanlig vannflaske fra butikk, har aldri trengt noe annet).
Solbriller.
Brillepuss.
Notater med reiseruta og annen informasjon.
Notisbok og penn.
Våtservietter, antibac og intimservietter.
Plastposer til fordeling av klær, både for å holde orden og for å holde tøyet tørt dersom det blir regn.
Toalettsaker (her er det fort å ta med for mye slik at det blir for tungt, så være nøye hva du velger! Jeg bruker de små boksene/flaskene som er å få kjøpt for å ta med inn på fly.
En lett veske med fire rom, til fordeling av småtøy. Jeg bruker den som håndveske på kvelden.
Midjeveske, for å ha bl.a. telefon i. Kjøpte ny for denne turen, en som er stor og rommer mye! Greit å ha småsaker i som du trenger gjennom dagen, det blir mere tungvindt å ta av sekken.
Litt compeed for hæl, som vi vet vi ikke kommer til å bruke ettersom vi har erfart at sportstape er mye bedre. Compeed klister seg bare fast i sokkene når dagene blir lange.
Sportstape.
Litt vanlig plaster.
Gerlachs Gehwol footcream for å forebygge gnagsår. Gnagsår er jeg aldri plaget med, men får fort blemmer. Jeg smører allikevel føttene godt med denne kremen hver dag. Når det er kommet blemmer har jeg funnet ut at disse tørker fint inn dersom jeg smører på en god klatt og dekker med sportstape.
Paraset.
Voltaren.
Salva som heter Utrolig. Super til så mangt, bare lese om den så ser du selv!
En liten saks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar