mandag 1. november 2021

Litlefjellet og Nesaksla på Åndalsnes.

 Vi følte at vi enda hadde noe ugjort i området Åndalsnes etter at vi hadde vært der bare tre uker tidligere. Derfor var ikke valget vanskelig, på denne turen uten planlegging, da vi tok veien tilbake til Saltkjelsnes Camping. 

Jeg hadde bestemt meg for at det ikke skulle bli flere toppturer på meg etter at vi hadde vært på Ekkertinden tidligere på sommeren. Men nå hadde vi oppdaget en topp som du ikke må slite deg halv fordervet for å nå, Litlefjellet (790 m.o.h.).

I Isfjorden kjørte vi av til Liabygda og videre til Venjesdalen (bomvei). 


Det kjører også buss fra Åndalsnes innover til Venjesdalen parkering, en buss som frakter folk som ønsker å gå Romsdalseggen. 


Sauene koser seg også i Venjedalen. Vi stopper ikke her som bussen gjør, men kjører derimot helt inn til Litlefjellet parkering. Toppen litt til venstre for midten på bildet under er Romsdalshornet, og den flate fjellryggen til høyre er Litlefjellet. Toppen av stien opp til Litlefjellet er der Romsdalshornet bøyer av. 


Ved Venjesdalsvatnet hadde flere campet, og det var nesten så vi angret litt på at vi ikke hadde gjort det samme. Men vi kunne jo ikke vite at det var så vakkert her. 


Under ser du kjøreruta vår fra campingen til Litlefjellet. 


Et skilt viser at det opp til Litlefjellet er det 0,8 km, det er jo ikke mye.


Det var ikke stigningen under de 17 minuttene opp til toppen av Litlefjellet som gjorde at jeg følte at jeg mest krøp oppover. Det var mer det at det for meg som har høydeskrekk føltes veldig bratt ved siden av stien og ned til dalen. Jeg holdt meg mest til innersvingene, kan du si. Hvordan noen tør å ta med små barn oppover, og til å med bære dem på skuldrene, er for meg helt uforståelig! Det er veldig steinete, og vi ble også vitne til at en eldre dame ramlet da hun gikk nedover. Men la ikke dette skremme dere, for de aller fleste er det en flott tur!



Arne Næss senior skal ha uttalt da han sto på toppen av Litlefjellet: "Aldri har mennesket fått så mye for så lite". Og det må jeg si meg enig i. Det åpenbarte seg en fantastisk utsikt over dalen til Trollveggen og Trolltindane, som delvis lå i tåke. 


Andre veien er det utsikt nedover Venjesdalen, med Holstind til venstre og Venjesdalsvatnet. 



Venjetindane. 



Mest spesielt er Romsdalshornet med Olaskarstinden bak til venstre. 



Romsdalshornet med Trollveggen og Trolltindane på andre siden av dalen. 




Utsikt ned mot Åndalsnes. 



Fra Litlefjellet kjørte vi direkte til Åndalsnes. 


Sist vi var der hadde vi droppet å ta den helt nye Romsdalsgondolen opp til fjellet Nesaksla (708 m.o.h.), men nå var det tid for det. 




Det var bare et par uker siden restauranten på Nesaksla hadde åpnet, og det var fortsatt endel byggevirksomhet der. 



Ottarbu. 




Det er fantastisk utsikt både til elva Rauma, Setnesfjellet og ned til Åndalsnes. 


Folk sto nesten i kø, både opp og ned, ved stien til Rampestreken.


Utsikt inn mot Isfjorden. 


Elva nede i dalen speiler seg i vindusflatene på restauranten. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar