fredag 15. juli 2022

Fra Flekkefjord til Sand i Suldal.

Etter en trivelig kveld i Flekkefjord var vi klar til å dra videre neste morgen. Vi tok en tur til Lilleheia Utsiktspunkt for å se den vestligste byen på Sørlandet ovenfra. 

Vi tok E39 nordover, på jakt etter en ny Nasjonal Turistveg. Vi kjørte langs Lundevatnet, og etter hvert forlot vi Agder og kjørte inn i Rogaland igjen. Vi bestemte oss for å kjøre innom Moi og måtte stoppe da vi så et kongemerke ved en bru. Moi bru er bygd i naturstein i 1844. Brua ble bygd som ledd i den Vestlandske hovedvegen. I 1852 ble den forbedret, og i 1947 ble den utvidet i bredden, og den fikk to fortau. I 1996 ble brua åpnet igjen etter å ha vært stengt etter en omfattende restaurering. Fortauene fra 1947 ble fjernet, og brua fikk tilbake sin opprinnelig bredde 



Nedenfor sees utsikten fra brua i begge retninger. 



Ved Ålgård forlot vi E39 og kjørte inn på Fv 450, og videre gjennom Gjesdal. Neste mål var Lauvvik hvor vi skulle ta ferje over til Oanes. Den krysser Høgsfjorden og vi har utsikt til Forsand på styrbord side. 


Oanes ligger i krysningspunktet mellom Høgsfjorden og Lysefjorden. Vi ser rett på Lysefjordbrua.


Nasjonal Turistveg Ryfylke starter i Oanes. Denne turistvegen er varierende, det er dype fjorder, stupbratte fjellsider, frodige lier og nakent høyfjell, som det står på nettsiden til Nasjonale Turistveger. Vår første stopp på denne veien var utsiktspunktet på Høllesli med en fantastisk utsikt over Lysefjorden. Fra parkeringa går en kort betongsti mellom en skjæring i fjellet. 



Fra utsiktspunktet på Høllesli ser vi også tilbake på Lysefjordbrua, som vi så fra ferja over Høgsfjorden. Dette er en hengebru som ble åpnet i 1997. Hovedspennet er på 446 meter og sidespennet på tilsammen 193 meter. Seilingshøyden er 50 meter. Tårnene på hver side av fjorden er 107 meter høye. Dette ifølge Wikipedia. 


Nasjonal Turistveg Ryfylke fortsetter på Fv 523 langs Botnefjorden. I Jørpeland tar vi en stopp, vi hadde merket oss at her er et landemerke og kunstverk som skal være verd å få med seg. Nemlig Solspeilet på Klungholmen.  

Fra Vågen i Jørpeland gikk vi over den knappe 50 meter lange Staalverksbruå til Jørpelandsholmen. Brua ble bygget i 2017 og da ble holmen friluftsområde med bl.a. grillområder, badeplasser og frisbeegolfbane. Det var utrolig fint her. Det eneste vi har å bemerke er at det var mye villsau på holmen, og dermed også mye saueskitt. Det er lov å telte her i 2-3 døgn. Det finnes tufter på holmen etter det som antas å være et hus fra en gang mellom jernalder og reformasjonen (500 f.Kr - 1537).


En mann med navn Oliver Vogt har med motorsag skåret ut figurer av trestubber, bl.a. dyr, ansikter og fugler. 



Rundt holmen går en vel 2 km lang turvei på grus. 



På andre siden av Jølmelandholmen kan vi se over til Klungholmen og Solspeilet. Vi ble litt skuffet da vi forsto at vi ikke fikk se kunstverket på nært hold. Det var for langt unna til å se de historiske symbolene, runer og ornamenter fra bl.a. Osebergskipet, som Solspeilet er dekorert med. Da må vi nøye oss med å se det på Solspeilets egen nettside. Solspeilet er laget i rustfritt stål og ble ferdig i 2016. Det er 8 meter høyt og er omkranset av 12 bautasteiener. De står i en ring rundt solspeilet med en diameter på 8 meter. 



Fra en av grillplassene kan vi se Klungerholmen og Solspeilet. 


Veien videre fra Jørpeland gikk forbi Tau, og til Hjelmeland hvor vi tok ferje over til Nesvik. 

Fra ferja kan vi se tilbake til Hjelmeland. 



Utsikt over Jøsenfjorden fra ferjas styrbord side. 



Fra Nesvik kjørte vi langs Jøsenfjorden som ligger langt under oss. 


Etter å ha svingt av fra Jøsenfjorden kom vi ganske snart til en ny fjord, Erfjorden. Det var tid til lunch så vi stoppet ved Hålandsosen. Vi fant en fin plass nede ved sjøen. 



Erfjord kyrkje ligger også blant den lille husklyngen i Hålandsosen. 



Denne natta skulle vi overnatte i Sand i Suldal. I det vi kommer dit stoppet vi ved Høse bru som er en gangbro over Suldalslågen. Brua har stått her siden 2013, og stål- og betongbrua er 29 meter lang. Høse bru ble kåret til "Best Brigde" av magasinet Travel + Leisure`s, T+L Design Award i 2014. Underveis over brua går du et lite stykke på gitter slik at du kan se Suldalslågen bruse under føttene dine. 



Brua sett fra andre siden av lågen. 

Suldalslågen er en kjent lakseelv. Like ved Høse bru ligger Norges første Laksestudio. Det sto ferdig i 1988. Her kan en se inn i det femte trinnet på laksetrappa på venstre side av Sandsfossen, Her blir laksen holdt i 24 timer før den blir sluppet videre opp elva. 

Sand i Suldal er kommunesenteret i Suldal. Tidligere var Sand et handelssted for hele Ryfylkeregionen. Her finner det spor etter bosetning tilbake til 1700-tallet. Takket være båtbyggerindustri så blomstret handelssentrumet på 1800-tallet. Fra 1890-tallet ble det også mye turisme her ettersom Sand var en viktig stopp for de mest populære turistrutene i landet. Store passasjerskip kom innover fjorden, og fra Sand fortsatte de med hest og kjerre oppover dalen til Suldalsosen. De tok Suldalsdampen over Suldalsvatnet før de fortsatte oppover Brattlandsdalen mot Røldal. Her kunne de fortsette videre mot Odda. Denne informasjonen har jeg fra nettsiden til visitsuldal. 




Det går mot midtnatt. Også denne natta har vi flott utsikt fra hotellrommet vårt. 



Dagens kjørerute. 



Forrige etappe
               Neste etappe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar