mandag 22. august 2022

Fra Røn i Vestre Slidre og hjem.

Vi hadde en utmerket overnatting på pensjonatet på Røn. Nå var vi kommet til siste dag på denne andre ferieturen vår denne sommeren. Vårt prosjekt når det gjelder å prøve å kjøre nye veier for å se mest mulig av Norge hadde blitt vanskelig nå. Vi hadde kjørt, iallefall mesteparten, før. Valget falt derfor på Valdresflya som vi tidligere hadde kjørt sørover. Nå skulle fjellovergangen kjøres nordover, og da ville det nok bli et nytt inntrykk av den flotte naturen. 

Det første stoppet vi hadde var Lomen Stavkyrkje som ligger femten minutters kjøring fra der vi hadde overnattet. Vi tok av E16 ved Ellestadvegen der det var parkering. En må gå opp en privat vei for å komme til stavkirka. 

Analyser av årringer viser at tømmeret til Lomen Stavkyrkje ble hugd ca 1192, mens de eldste skriftlige kildene er fra 1324. Ettersom folketallet vokste i Valdres ble Lomen Stavkyrkje ombygd og utvidet i 1779. Veggene ble bl.a. flyttet ut på utsiden av svalgangen som er så typisk for stavkirker. Dermed ble kirkerommet større. Etter at ny kirke ble bygd i 1914 ble ikke stavkirka brukt fast. Nå er den bare brukt til bryllup og gudstjenester om sommeren. Kirka var også stengt da vi var der. 






Stupulen ved Lomen Stavkyrkje er fra tiden etter reformasjonen. 






Lomen Stavkyrkje ligger vakkert til med utsikt over bygda og innsjøen Slidrefjorden. 


Vi fortsatte Ellestadvegen og etter fire minutter tok vi en liten avstikker på bare fem minutter. Der ligger Høre Stavkyrkje. Det har vært mange stavkirker langs vår vei denne ferien. Helt tilfeldig, og når de først ligger der vil vi selvfølgelig få de med oss så sant vi kan. Av landets 28 stavkirker var dette den syvende stavkirka vi hadde sett bare på denne turen, og da regner jeg ikke med Gol Nye Stavkyrkje som bare er en kopi av Gol Stavkyrkje.

Denne plaketten var festet til en stor stein utafor Høre Stavkyrkje. 




Pilegrimsveien i Valdres går forbi Høre Stavkyrkje. Vi har tidligere vært inne på pilegrimsvegen i Valdres, da vi gikk deler av Kongevegen over Filefjell. I den forbindelse også kjørte vi også forbi St. Thomaskyrkja.


Årringsundersøkinger av Høre Stavkyrkje viser at tømmeret til kirka er hogd i 1178-79. Men det har vært en mindre kirke tidligere her på samme sted. Kirken var gjennom en større endring i 1822, og også her, som i Lomen Stavkyrkje, ble veggene flyttet ut på svalgangen for å gi gjøre den større. Den eldste mynten som er funnet under kirkegulvet er fra Magnus den Gode sin tid, 1042-1047. Denne mynten er fra den eldste kirka. Den nest eldste mynten er funnet under denne nye kirka og er fra kong Sverres tid, 1177-1202. Kirka var ikke åpen da vi var der. 


Som jeg har fortalt i forrige innlegg så har vi kjørt Nasjonal Turistveg Valdresflye før. Vi var sikre på at dette ville bli en annen opplevelse ettersom vi før hadde kjørt andre veien. Slik ble det også ettersom det også var flere nyheter for oss langs fjellovergangen. På nettsiden til turistvegen står det at "Valdresflya er en kjøretur med vidsyn over fjell og vidde ved inngangen til Jotunheimen gjennom kulturlandskap med stølsdrift og tradisjonsrike turistbedrifter i høgfjellet". 




Bygdin Høyfjellshotell. 




Bygdinstøga.



Sist vi kjørte over Valdresflya stoppet vi også da vi passerte Vinstervatn, men siden da har det kommet en rasteplass, Rjupa, i regi av Nasjonale Turistveger her.



Neste stopp er Flye 1389 som ligger på fjellovergangens høyeste punkt, nemlig 1389 moh. Fjellkafeen blir drevet av Den Norske Turistforeninga, og vertskapet er Gjendesheim Turisthytte som er nærmeste plass for overnatting. Herfra er det utallige turmuligheter, og du kan også leie turutstyr på stedet. Det var visstnok nyåpnet sist vi kjørte her i august 2020, men vi kan ikke ha stoppet for herfra har jeg ingen bilder fra den gangen. Merkelig egentlig.




Vi stoppet ikke på Steinplassen ettersom vi hadde vært der før. 


Ved neste anledning, der det var en passende avkjørsel, måtte vi beundre utsikten over landskapet rundt oss. To personer var på vei ut i naturen. Fjellet til venstre på bilde under er Knutshø og det nærmeste fjellet til høyre er Gjendehøe. Mellom dem skimtes så vidt innsjøen Nedre Leirungen.



Vi stoppet også ved Vargebakken parkering. Her er det vakker utsikt over Nedre Leirungen. Øverst, fra høyre mot venstre sees Besseggen. 


Østre del av Nedre Leirungen.


Forrige gang vi kjørte over Valdresflya kjørte vi ikke ned til innsjøen Gjende. Det tok vi oss tid til denne gangen. Det er her, ved Gjendesheim Turisthytte, utgangspunktet til å gå Besseggen ligger. Noen velger å gå herfra, mens de fleste velger å ta båten til Memurubu og gå derfra og hit til Gjendesheim. 

Ut.no beskriver Gjendesheim Turisthytte som selve flaggskipet blant DNTs hytter, vakkert plassert ved en av de viktigste innfallsportene til den østlige delen av Jotunheimen. 


Utsikt over utløpet av elva Sjoa som starter her i innsjøen Gjende. 


Rett nedenfor turisthytta har Gjendebåten anløpssted. Der ligger også kiosken Besseggen 1743, i tillegg til parkering, både for kortere og lengre tid. 


Helt på sørsiden av Lemonsjøen, ved Lemonsjø Fjellstue & Hyttegrend, så vi et skilt som viste til Skulpturstopp. Det måtte vi undersøke. Skulpturstopp viste seg å være et prosjekt der anerkjente kunstnere inviteres til å lage en skulptur eller et kunstverk i en kommune. Kunstnerne får selv velge stedet der kunstverket skal stå og utformer verket tilpasset stedet. Det kan vi lese på Skulpturstopp sine egen nettside. 

Dan Graham valgte i 2010 å plassere sitt kunstverk, Norwegian Wood Lattice Bisected By Curved 2-way-mirror, her ved Lemonsjøen. Opplysninger på stedet viser: 

Kunstverket kan beskrivast som ein kombinasjon av skulptur og arkitektur. Publikum får ulike opplevningar ved å gå rundt det. Ein ser rekleksjonar både av landskapet og seg sjølv. På den måten kan ein sjølv vera ein del av kuntverket. 







Nå hadde vi bare resten av veien hjem. Vi hadde fått med oss det aller meste av det vi hadde planlagt langs kjøreruta vår. Det som vi ikke fikk med oss var dagene med vandring på Hardangervidda og Golsfjellet. Været innbød ikke til dette, for vår del. Men den planen ligger der til en senere anledning. 

Dagens kjørerute. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar