søndag 30. april 2023

Senda Litoral: Fra San Diego til Estepona i Spania.

Senda Litoral er en vandrerute som går langs Middelhavet i hele Malaga-provinsen i Spania. Vi har gått flere etapper av den tidligere, ettersom noen strekninger også inngår i en annen vandrerute, nemlig Gran Senda de Malaga. Deler av den siste går også langs Middelhavet, men det meste går innover i Malaga-provinsen. Delen av Senda Litoral som går vest for Fuengirola har vi ikke gått før. Nå var det på tide.

Senda Litoral er ca. 200 km lang og går mellom Nerja og San Diego. Ettersom vi tidligere har valgt å gå østover i retning Nerja valgte vi nå å starte i San Diego som er lengst vest på ruta. Vi bor i Benalmadena Costa når vi er i Spania og tok først buss til Fuengirola tidlig på morgenen. Vi ville prøve å starte så tidlig som mulig på vandringa så det var om å komme seg videre fra Fuengirola så raskt som mulig. Første buss som passet var en som gikk til Algeciras og hoppe av i Estepona. Derfra måtte vi ta lokalbussen, Avanza buss nr 240, som går til La Linea. Fra Fuengirola tok det i underkant av to timer å komme til målet, inkl. et opphold på buss-stasjonen i Estepona, og vi hadde allerede en halvtime fra Benalmadena. Det gjør ingenting, vi liker å kjøre buss i Spania. I tillegg er det billig.

Vi gikk av buss nr. 240 ved stoppestedet som heter San Diego. Deretter gikk vi noen få meter tilbake langs motorveien A-7 (på trygg side av autovernet!) og krysset veien over gangbrua. Etter noen få meter ned mot havet gikk vi til høyre og kom straks til Punte Chullera der Playa Limite ligger. Her starter Senda Litoral, eller ender dersom du ønsker å gå ruta andre veien.

Senda Litoral er ment å knytte alle strandpromenadene sammen langs kysten i Malaga-provinsen. Det er gjort et fantastisk arbeid, og særlig imponerende er alle gangstier og bruer av tre. I september 2022 var visstnok 80 % av Senda Litoral utbygd, og plana er at i 2025 skal alt være ferdig.

Punte Chullera ligger bare knapt 30 km fra Gibraltar, og vi kan se klippen herfra.

Nå er det bare å følge det blå-hvite merket langs Middelhavet.

Selv om Senda Litoral er bra utbygd nå er det flere partier som må gås på strender. Etter 700 meter måtte vi gå på Playa del Gobernador. Det er veldig tungt å gå i løs sand.

Etter en stund rotet vi oss inn i et bebygget område da vi håpet å komme bort fra stranda litt. Det er ikke alltid like enkelt å finne veien ut av slike områder i Spania ettersom det ikke er uvanlig å "mure seg inn". Vi fikk hjelp til å finne tilbake til stranda av en ung mann som var ute med barnevogn. Vi ble litt overrasket da vi oppdaget at han var norsk.

Vi er kommet til kysten i Manilva, San Luis de Sabinillas.

Da klokka ble halv to var det lenge siden vi hadde spist frokost så det var tid for litt mat.

San Luis de Sabinillas er en tidligere romersk fiskelandsby og er et populært område i Manilva. Fortsatt hender det at fiskere drar båtene sine opp på stranda etter dagens fiske, selv om det også finnes en utmerket havn her.

I San Luis de Sabinillas finner vi Castillo de la Duquesadet, også kalt Fortin de Sabinillas, et av de beste eksempel av et fort fra 1700-tallet. Festningen ble bygget i 1767, under kong Charles III`s regjeringstid. Det skulle forbedre forsvaret av kysten, og var et sirkulært batteri med fire 24-kaliber kanoner. Under Spanias selvstendighetskrig på 1800-tallet okkuperte franskmennene dette området og 50 av Napoleons soldater ble sendt til slottet for å kontrollere de omliggende hovedveier. I dag brukes slottet som kommunale kontorer og huser kunstutstillinger, i tillegg til Manilva arkeologiske museum. Det er også populært å gifte seg her.

Vi forlater festningen og går ned mot stranda igjen. Like etter er vi i Puerto de la Duquesa som betegnes som en forstad til Manilva. Manilva sentrum ligger 3-4 km lenger inn i landet. Det heter seg at det er her det begynner å bli et roligere tempo på Costa del Sol når du kommer vestover fra Estepona. Nå går vi i motsatt retning, men her vi går langs havet er det stille og rolig uansett.

Puerto de la Duquesa betegnes som "Den nye Puerto Banús" takket være sin utmerkede havn. Her var det virkelig fint, her kunne vi gjerne brukt mer tid.

Vi oppholder oss fortsatt i San Luis de Sabinillas når vi forlater havna og fortsetter langs strandpromenaden.

I San Luis de Sabinillas står et monument som hyller fiskeren.

Ved kysten i Casares går veien videre på Paseo Marítimo.

Vi ser oss tilbake der vi har gått. En fordel med å gå Senda Litoral er at der Middelhavet møter Costa del Sol er det flatt og det finnes ikke motbakker.

Vi gikk ned til Torre de la Sal, også kjent som Salto de la Mora,. Det viser seg at tårnet er stengt på permanent basis. Denne muslimske borgen er kjent å ha eksistert siden 1500-tallet. Den var et viktig sted for forsvar og overvåking på Malaga-kysten.

Da den fine gangveien vi nå var på sluttet ble vi litt i villrede hvor veien videre gikk. Det var et lite nes som lå foran oss, og oppe på det neset var det en liten husklynge. Vi prøvde å passere mellom husene, men kom ingen vei. Resultatet var at vi måtte gå helt nede i sjøkanten rundt neset. Heldigvis var været fint så det var ingen store bølger å passe seg for selv om vi måtte springe mellom dem også nå.

Vi nærmer oss Estepona.

Enda kan vi se Gibraltar-klippen bak oss.

Bru over Arroyo Vaquero.

Enda en gang måtte vi gå på strand da vi ikke fant veien videre. Dette var nest siste gangen det ble slik.

Puente rio Guadalobon er en nesten 50 meter lang bru som er bygget som et ledd i å få Senda Litoral ferdig.

Vi nærmer oss slutten av første etappe av Senda Litoral og er kommet til havna i Estepona. Vi stopper ved Faro de Punta Doncella, et fyrtårn fra 1922. Det erstatter et tårn fra 1861 og brukes av skip som seiler gjennom Gibraltarstredet mellom Middelhavet og Atlanterhavet.

Vi har vært i Estepona en gang før og ble da veldig imponert over strandpromenaden Paseo Maritimo Pedro Manrique. Skuffelsen var derfor stor da store deler av den var gravd opp og vi måtte gå lengre oppe i byen. Vi vet ikke helt hvorfor, men mener å ha lest at det legges nytt vann- og kloakksystem.

Perro I, en to meter høy bronsestatue av Rafa Macarrón.

For en fantastisk dag dette ble. På vel 6 timer, inkl. pauser, hadde vi gått 24 km langs Middelhavet, i nydelig vær.

Vi hadde bestilt overnatting i Estepona ettersom vi ville fortsette å gå videre til Marbella neste dag. Her er utsikt fra hotellet vårt.

Dagens etappe.

Denne gangen orket vi ikke å se mer av Estepona, men noen måneder senere tok vi turen tilbake til denne fine byen.