søndag 30. april 2023

Senda Litoral: Fra enden av Paseo Maritimo Torremolinos til Malaga i Spania.

 For å fortsette vandringa fra enden av Paseeo Maritomo Torremolinos tok vi lokalbussen som går fra Benalmadena til Malaga og gikk av på buss-stoppen Cruce Churriana. Derfra tok vi oss ned til Middelhavet og begynte å gå langs stranda. 



Vi fulgte stranda til vi kom til den første bebyggelsen og gikk Calle Moby Dick rett fram. I enden av gata tok vi til høyre og rett etterpå kom vi til Calle Guadalhorce der elva med samme navn har sitt høyre utløp. Elva deler seg ved motorveien MA-21. Jeg har et bilde derfra nederst i dette innlegget. Senda Litoral fortsetter på stien langs elva oppover. 


Etter en stund krysset vi ei bru over Rio Guadalhorce. Deretter gikk vi i gjennom en del av Parque del Guadalhorce, naturvernområdet som ligger mellom de to utløpene av elva. Vi hadde ikke sett det blåhvite merket til Senda Litoral så langt på dagens vandring, men her fant vi det. 






Høsten 2020 ble en ny gangbru åpnet over det venstre utløpet av elva. Før har det ikke vært mulig å komme over dette utløpet uten å gå langs motorveien MA-20. Pasarela Senda Litoral-Rio Guadalhorce er en av de lengste gangbruer i Europa som er bygget i tre. Den er et viktig bidrag til Senda Litoral. Brua er 270 meter lang og tre meter bred og bukter seg over elva. Brua er laget av 200 tonn skandinavisk villfuru og nesten 15 tonn rustfritt stål. 



Vi ser tilbake på brua vi nettopp har krysset. Jeg synes ikke det kommer så godt fram på bilde jeg har tatt hvordan den bukter seg, så jeg har tatt sjansen på at jeg blir tilgitt for at jeg har "stjålet" et bilde fra Senda Litoral sin Instagram-konto. 


Foto fra Senda Litoral sin Instagram-konto. 



Rett over brua er vi inne på den 35. etappen av en annen fantastiske vandrerute som finnes i Malaga-provinsen, Gran Senda de Malaga. Herfra følger Senda Litoral denne ruta helt til Nerja der Senda Litoral ender, mens Gran Senda de Malaga fortsetter videre inn i den indre delen av Malaga-provinsen. 

Dagens etappe. 

Forrige etappe



Under her vil jeg linke til mine innlegg fra Gran Senda Malaga, som altså stort sett har samme rute som Senda Litoral herfra. De forskjellene som er fra disse rutene tar jeg med under hver etappe. 



Her har Gran Senda Malaga en avstikker opp mot Vélez-Malaga. Derfor inngår ikke Senda Litoral fra der det i teksten i innlegget står: 
"Etter 15 km tar veien oss litt opp fra sjøen".

Senda Litoral fortsetter langs Middelhavet, både på strand og lettere underlag. Fysisk så har ikke vi gått der, men vår vei ble lengre med å gå opp til Vélez Malaga. Kanskje vi tar de to-tre timene langs sjøkanten en annen gang. 


I dette innlegget fra Gran Senda de Malaga er vi inne på Senda Litoral igjen når vi i innlegget kommer til der det i teksten står: 
"Vi er nede ved Middelhavet igjen, og vi er i Algarrobo-Costa"

Da kan vi følge Senda Litoral videre i innlegget til vi er i Torrox. Som det står i mitt innlegg så var kyststien videre til Nerja stengt da vi gikk der og vi måtte gå innover i landet. Også den gangen, som i forrige etappe, gikk vi mye lengre enn om vi hadde gått langs kysten. 7300 meter 2 t. 10 min.

Da er jeg så langt ferdig med mine skriverier om Senda Litoral. Det er en fantastisk følelse å ha vandret langs Middelhavet, Fra San Diago til Nerja. Dvs. bortsett fra en etappe, fra Marbella til Fuengirola. Men det blir det også, det blir! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar